Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.

Onkohan minulla syöpä?

Ainaiset vatsavaivat ja huonot veriarvot?

Hei,

Olen pian 27 vuotta täyttävä nainen. Minulla on tutkittu jo noin parin vuoden ajan erinäisiä vatsavaivoja. Kesällä 2012 tehtiin kolonoskopia, jossa ei poikkeavaa, ja sen jälkeen oireeni (pahat ilmavaivat, kouristelu, vatsa usein löysällä, kiire vessaan, tunne ettei tyhjene kunnolla) diagnosoitiin ärtyväksi suoleksi. Lisäksi refluksitauti on lääkärin mukaan vahva mahdollisuus, vaikkeivät testit sitä selvästi olekaan näyttäneet.

Tämän vuoden puolella on huolestuttanut hemoglobiinin lasku. Se oli huhtikuussa 108, nousi lääkityksen aloitettuani kesän loppuun mennessä 135:een (jolloin lopetin rautatabletit), oli kuukausi sitten 128, ja nyt, kun toissayönä jouduin menemään sairaalaan päivystykseen järkyttävien vatsakipujen, oksentelun, ripulin ja ylävatsan poltteen vuoksi, se oli 115. Lisäksi leukosyytit olivat koholla, 12,5 - kuukausi sitten vain 5,9.

Olen menettämässä hermoni näiden jatkuvien vaivojen kanssa, joille ei tunnu löytyvän selitystä. Kesästä asti olen saanut voimakkaita päänsärkyjä, kerran jopa oksensin kivusta. Ne ovat yleensä oikealla puolella, etenkin takaraivolla ja niskan ja kallonpohjan yhtymäkohdassa on kosketusarkoja kohtia. Aiemmin syksyllä lääkäri tunsi hernettä suuremman pampulan alimman kylkiluun päässä (?), silloin tehtiin vatsan ultra, jossa ei mitään. Toinen lääkäri tunnusteli vasemman kainalon ja rinnan ulkosivun kivun vuoksi eikä tuntenut patteja, diagnosoi lihasperäiseksi. Mustelmia tuntuu tulevan helposti ja olen ihmetellyt etenkin käsivarsien iholla näkyviä kirkaanpunaisia pienen pieniä, yksittäisiä pisteitä. Epämääräisiä vihlaisuja tuntuu oikeassa nivusessa ja jalassa. Ylävatsa tuntuu usein siltä kuin se olisi puristunut tiukasti kasaan. Lisäksi ruoka ja juoma nousee usein heti syömisen jälkeen takaisin suuhun...

Varaan ajan omalääkärille tuon hemoglobiinin laskun selvittämiseksi, mutta halusin kysyä, tuleeko kenellekään tällaisista oireista ja veriarvoista mieleen syöpä? Sitä pelkään todella paljon... Lääkärit ovat tähän asti kuitanneet hemoglobiinin laskun runsailla kuukautisilla, mutta ne ovat olleet alkamisestaan lähtien 15 vuotta aina hyvin runsaat eivätkä ole ikinä vaikuttaneet Hb:hen. Ihmettelen, mikä tuollaista voi aiheuttaa, että rautalääke korjaa tilanteen hetkeksi, mutta heti se laskee uudestaan. Sen lääkäri yhdessä vaiheessa sanoi, että punasolut eivät olleet pienentyneet eikä siinä mielessä ole tyypillinen raudanpuuteanemia...

Aurinkoisia talvipäiviä kaikille!
iinam | 5.12.2013 klo 20:13:56