Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.

Onkohan minulla syöpä?

kaulan suurentunut imusolmuke

Hei, olen 20v tyttö ja huoleni on kaulalla oleva suurentunut imusolmuke. Havaitsin viime kesänä oikealla puolella kaulaani ns. Päänkiertäjä lihaksen edessä leuan alapuolella hieman suurentuneen patin. Leukani ja leuan lihakset olivat kipeytyneet yöllisen narskuttelun takia (tämä todettu aiemmin)ja patin löysin sattumalta leukoja hieroessani. En siis tiedä milloin se on suurentunut, vaikka olisi ollut siinä aina. Ainoa muistikuva on että samaiset imusolmukkeet ovat kipeänä ollessani aina olleet koholla, en ole tajunnut seurata onko ne siitä koskaan laskenut kokonaan

Toisella puolella samassa kohtaa tuntuu normaali imusolmuke, tämä toinen on vain lievästi sitä suurempi. Säikähdim kuitenkin kesällä ja kävin yksityisellä kokeneella lääkärillä. Tämä tutki koko kaulan ja niskan alueen käsin ja vakuutti sen olevan täysin vaaraton,vain lievästi suurentunut imusolmuke, eikä se kuulma vaadi lisätutkimuksia. Hän sanoi sen voivan joskus pienentyä tai sitten se jää sellaiseksi loppuelämäksi. Vakuutteli vielä että voin olla asian suhteen huoletta. Tietysti jos jotaim suurta muutosta tapahtuu, eli jos se suurenee paljon, niin sitten asiaan pitää palata.

Muutosta ei ole tapahtunut, ainostaan kovan syysflunssan aikana patti suureni, mutta flunssan jälkeen taas pieneni aikaisempaan "normaaliin" kokoonsa. Kooltaan imusolmuke on ehkä pienen pavun kokoinen ja muotoinen, enemmän siis soikea kuin pyöreä. Ei ole mitenkään kivikova ja muljuu ja liikkuu jonkin verran sormen alla.Ei ole kipeä tai arka, mutta jos liikaa räplää niin se ärtyy ja kipeytyy joksikin aikaa.

Muutoksia ei siis koon suhteen ole ollut, jossain vaiheessa se tuntui ehkä hieman pienentyneen, mutta en osaa sanoa kuvittelenko vain. Pois se ei ole lähtenyt ja edelleen toiseen puoleen verrattuna lievästi suurempi.

Kävin joululuussa kaularangan magneettikuvauksessa selkärankareuma epäilyn vuoksi,mutta kuvat olivat puhtaat. Niissä näkyi myös kaulan alue, näkyisikö kuvissa mahdollinen kasvain/syöpä? Sitä unohdin lääkäriltä kysyä, mutta sanoi ettei kuvissa näy mitään poikkeavaa. Kannattaisiko minun vielä tutkituttaa asiaa jotenkin? Yli puolen vuoden aikana ei ole ilmaantunut patteja muualle, enkä ole havainnut ainakaan mitään selviä yleisoireita, kuten kutinaa, hikoilua, laihtumista, lämpöilyä. Syksyllä ehkä kuvittelin olevani hieman väsynyt, toisaalta huomasin asian vasta kun olin selaillut netistä syövän oireita, eli ilman syövän pelkoa tuskin olisin koko asiaan kiinnittänyt edes huomiota.

Tästä tuli nyt kamalan pitkä, mutta toivon että joku vastaisi jotain. Omassa mielessään sitä aina alkaa pyöritellä niitä kauheimpia ajatuksia :)







Jesssa | 4.1.2013 klo 22:54:36