Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.

Onkohan minulla syöpä?

16-vuotiaalla rintasyöpä?

Moi! Oon 16-vuotias perusterve tyttönen, jolla on ollu alkusyksystä asti rintakipua oikeassa rinnassa. Aluksi se oli aika harmitonta, ja sitä ilmeni vain yöllä. Aattelin että joo ei se oo vakavaa ja koska en tajunnu et rinnat vois tutkia, niin ei siellä ollu kyhmyjäkään, joten aattelin että en mee lääkäriin, se varman menee ajan kanssa ohi.

No, niin ei käynyt ja kipu vaan jatku aamuisin ja iltaisin, joten hakeuduin terkkarille joka anto ajan lääkärille. Lääkäri tutki mun rinnat ja löysi oikeasta rinnasta kaksi kyhmyä, 2cmx0,4cm (vastaavanlainen myös vasemmassa rinnassa) ja 0,3x0,3cm. Kummatkin oli liikkuvia ja soikeita. Tunnusteli myös imusolmukkeet, eivätkä ne olleet palpoituneita. Tää lääkärintarkastus oli siis marraskuun lopulla. Sain lähetteen ultraan (ja mammoon, riippuu otetaanko sitä näin nuorelta)

Nyt joulukuun aikana oon huomannut kipua myös yläselässä, välillä myös kainalossa ja käsivarressa. Tämä kipu on yleensä oikealla puolella (tosin selkäkipu ilmenee joskus keskellä yläselkää, joskus vasemmalla tai oikealla puolella, lapaluiden ns. Alla, keskiselässä..) mutta välillä vasemmallakin, tosin harvoin. Kipu on tosi hassua: välillä se on pistävää, välillä jomottavaa, välillä vain särkyä. En pysty myöskään aina kertomaan tarkasti, onko kipu selässä vai rinnassa, kun tuntuu niin syvällä olevan. Välillä mietin, että koska pelkään jonkinverran rintasyövän mahdollisuutta, että kuvittelenko vaan kivun. Valitettavasti se vaan tuntuu niin todelliselta. Ultra kun mulla on vasta 27.12 ja tulokset saan tietää koulujen alkaessa. Mun oikea rinta tuntuu myös tosta alhaalta ja sivulta vähän kuumoittavalta, mutta välillä tuntuu myös vasenkin. Joten =D

Olen siis kovasti miettinyt rintasyövän mahdollisuutta. En enää panikoi siitä niin paljon kuin alussa, mutta toki se välillä on mielessä, varsinkin iltaisin kun yksin alkaa nukkumaan. Oon myös miettinyt että voiko kystat tms aiheuttaa tämmöstä? Musta itestä tuntuu et mun rinta on tosi muhkurainen enkä aina löydä sieltä juuri noita samoja kyhmyjä, joita lääkäri löysi, vaan löydän jotain uusia. Mutta en tiedä. Oon myös miettinyt et valikoima yläselkä ja niskat olla jumissa että reagoi noin? Tosin tuntuisi hassulta koska rinnassa on ollut sitä kipua ainakin viimeiset neljä kuukautta, enkä ois huomannut että yläselkä mitenkään jumissa olis.

Jotenka siis, ihmiset jotka olette minua vanhempia ja viisaampia, kertokaa omia kokemuksia, neuvoja ja kertomuksia! Olisi kiva kuulla niitä! Ü kiitos jo etukäteen.
Lod3 | 22.12.2013 klo 17:22:37