Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.

Onkohan minulla syöpä?

Alavatsakivut

Olen 43 vuotias mies. Urheilen normaalisti 3-4 kertaa viikossa hikiliikuntaa (koripalloa, jalkapalloa ja kuntonyrkkeilyä), mutta en ole nyt pariin kuukauteen pystynyt tekemään sitä alavatsakipujen vuoksi. Kipu ei juurikaan häiritse jos en tee nopeita liikkeitä, mutta käyttäessäni alavatsalihaksia nopeaan toimintaan (spurtti, hyppy, potku tms.) kipu vihlaisee heti vasemmalle puolelle alavatsaan, hieman nivusen yläpuolelle.

Kävin yleislääkärillä oireiden vuoksi ja hän määräsi ensin joitakin verikokeita, joissa ei näkynyt mitään sekä antamaan ulostenäytteen joka myös oli puhdas. Viime viikolla kävin alavatsan ultraäänitutkimuksissa, joissa tutkittiin vanhemmalla mustavalkoultralla lähinnä vastan peitteitä ja alavatsalihaksia. Tutkivan lääkärin mukaan eturauhanen oli normaalin kokoinen, imusolmukkeissakaan ei löytynyt mitään epätavallista, tyrä ei ollut vaihtoehto ja ainut löydös oli korkeintaan pientä eroavuutta oikean ja vasemman puolen lihaskudoksen kanssa, joka saattaisi viitata pieneen lihasrevähtymään. En kuitenkaan muista että olisin saanut kyseisellä alueelle mitään kolhua pitkiin aikoihin. Ultralääkärin mukaan vaivan pitkittyessä selvemmän kuvan alueesta saisi uudemmalla ultralla tai viipalekuvauksella.

Jos kyseessä olisi lihasrevähdys, luulisi oireiden jo hävinneen, tai ainakin helpottaneen, mutta näin ei ole ainakaan vielä käynyt; pikemminkin vaiva on alkanut häiritä myös jokapäiväistä elämää. Koska kipu on jatkunut jo yli kaksi kuukautta ja estää normaalin elämänrytmin (urheilun) olen alkanut miettiä vaihtoehtoisia syitä ongelmalle. Olisiko mahdollista että kyseisellä alueella olisi esimerkiksi jokin kasvain, joka lihaksia käytettäessä aiheuttaa kipua. Näkyisikö tällainen kasvain ultraäänilaitteella? Millä tavoin voisin varmistua ettei kyseessä olisi kasvain? Kuka olisi oikea spesialisti tutkimaan asiaa: ortopedi, sisätautilääkäri, urologi, joku muu?
sportman | 23.2.2009 klo 15:38:14