Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.

Onkohan minulla syöpä?

Aivosyövän pelko

Pelkään ihan tolkuttomasti syöpiä ja diagnosoin itselleni niitä myös usein. Tämä johtuu siitä, että minulla on diagnosoitu pakkohäiriöinen oireyhtymä ja siinä on oireena minun kohdallani on syöpien pelko. Tämä johtuu psykiatrin mukaan siitä, että isäni sairastui aivosyöpään 29-vuotiaana, kun olin pikkulapsi ja syöpä oli erittäin pahanlaatuinen ja hankalassa paikassa, mutta se kuitenkin leikattiin, kaikkea ei saatu pois ja lääkärit antoivat elinaikaa vain muutamia kuukausia leikkauksen jälkeen. Sitten tapahtui jokin ihme, sillä isä ei kuollutkaan 6 kk kuluttua, kuten ennustettiin, vaan siinäpähän eli vastoin kaikkia odotuksia aivosyövän kanssa 12 vuotta, kunnes minun ollessani 18-vuotias lopulta menehtyi syövän levittyä koko aivoihin.

Kuitenkin tästä jäi minulle kauhea syöpien pelko ja tällä hetkellä pelkään juuri tuota aivosyöpää, kun itselläni tulee jo 25 vuotta ikää ja koko ajan yritän tulkita kaikkia pieniäkin asioita merkiksi aivosyövästä. Oireet ovat kyllä ihan oikeita, mutta osaa niistä voisi olla tuhannessa muussakin taudissa. Minulla on ollut mm. näkökentän kaventumista ja katoamista, huimausta, outoa kihelmöintiä niskassa, hormonitoiminnan sekoilua ja nyt viimeisen kuukauden aikana hajuharhoja, jotka viittaavat epilepsiaan ja tästä olen päätellyt tietenkin, että aikuisiällä alkava epilepsia viittaa yleensä aivokasvaimiin. Haluaisin päästä magneettikuvaukseen tai johonkin, mutta en kehtaa soittaa (jälleen kerran) terveyskeskukseen, koska ravaan siellä muutenkin jatkuvasti, kun kuollakseni pelkään jotain oiretta ja minua pidetään varmaan jo ihan luulotautisena, mutta nuo hajuharhat on alkaneet kyllä pelottamaan todella paljon. Mistä sitä oikein voi erottaa, milloin joku oire on oikeasti merkki jostain vakavasta? Onko jollain kokemusta aivokasvaimesta, joka olisi oirehtinut hajuharhoilla?
cleverney | 26.12.2014 klo 13:56:53