Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.

Onkohan minulla syöpä?

melanooma

Olen todella harmissani kun menin sairaanhoitajan vastaanotolle järkyttävän kipeän kurkun takia, mikä laittoi ihan irvistämään ja kipu oli kestänyt jo viikkoja. Hoitaja vähätteli ja teki harvinaisen selväksi että tuhlaan vain hänen aikaansa kun on oikeitakin ongelmia vaikka olin ihan tuskissani, joten en kehdannut enää vaivata toisella "olemattomalla" vaivalla, luomillani. Minun piti siis näyttää niitä samalla kerralla hoitajalle muttei enää tullut mieleenkään ruveta siinä riisumaan ja kuuntelemaan vähättelyä, olenhan vasta parikymppinen enkä mikään aurongon paljvoja.

Olen siis hämilläni koska raskausajan jälkeen minulle on tullut n.30 luomea 6kk aikana sen 20 seuraksi mitä minulla jo oli. En muista koska tätä ennen olisin uuden luomen/muutoksen huomannut, mutta toisen raskauteni jälkeen luomia alkoi tulla. Ja tälläkin hetkellä on pieniä luomenalkuja näiden jo kasvaneiden uusien lisäksi. Tiedän että sekin voi olla normaalia, mutta tarkistin koko kropan yksi ilta varmuuden vuoksi ja pari luomea oli erilaisia kuin muut. Minulla on siis kaksi luomea: toinen kädessä, toinen jalassa, jotka molemmat ovat kaksivärisiä eli niissä on puolikas tummaa ja puolikas vaaleampaa ruskeaa mutta raja on selkeä. Luomet ovat myös epätasaiset mutta vain n. 4mm halkaisijalta eli pieniä. Onko melanoomaluomi aina yli sen 6mm? Kasvu luomissa on selvästi hidastunut jo.

Luomet eivät mitenkään tunnu. Olen lukenut VARO säännön ja sen mukaan erinäisiin muutoksiin pitäisi kiinnittää huomiota, mutta mietin vaan olenko hysteerinen, koska luomeni ovat pieniä ja kuitenkin suht hitaasti kun 6kk aikana kasvaneita. Minulla on myös yksi outo luomi joka ei ole yhtään koholla mutta se on vaalea ja monivärinen myös, selkeä luomi kuitenkin. Onko melanooma aina edes vähän koholla? En ole koskaan pelännyt melaanoomaa, mutta tämän suuren luomimäärän takia aloin hieman pohtimaan mutten kehtaa pelkkien luomien takia mennä lääkäriin. Uskon että lääkäri ottaisi minut paremmin tosissaan jos menen jonkun toisen asian yhteydessä, niin en vaikuta niin hysteeriseltä. Minulla on myös yksi outo luomi varpaiden välissä (4mm)ja se on myös oudon muotoinen, mutta koska se on niin pahassa paikassa voiko muoto johtua vaan siitä? Tarkoitan, että olisiko sama luomi eripaikassa todennäköisesti ihan normaalin näköinen eli onko tuo outous vain paikasta johtuvaa? Suvussamme ei ole kuin äidin tädillä melanoomaa. Nämä mietityttävät luomet ovat selvästi erilaisia muihin tavallisiin ruskeisiin luomiini nähden, joita siis tulee kerran kuussa. Kiitos jos joku viitsii vastata. Olen kyllä menossa lääkäriin jossain vaiheessa mutta haluaisin väliaikatietoja teiltä joilla kokemusta on.
Ampiainen | 11.5.2014 klo 15:30:59