Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.

Nuoret syöpäpotilaat

Re: 14 vrk

Mulla taas tilanne näön suhteen muuttui äkillisesti. Kun olin vielä tietämätön koko silmän tuumorista, yksi sen suonista petti ja sain silmään äkillisen verenvuodon ja se pimeni äkisti. Oli kuin olisi rätti heitetty silmälle. Mutta onneksi petti se suoni. Tuumori kasvoi ovelasti sivusta eikä siis heti ollut peittämässä tarkan näön aluetta, silloinhan se vasta oireita antaa tai alkaa vaikutaa näköön. Ilman suonen pettämistä mun pattini olisi kasvanut vieläkin kookkaammaksi tietämättäni. Sikäli se vuoto oli hyvä asia, mutta verenvuoto tietysti aiheuttaa sitten muuta siihen näköön. Tuumori oli noin puolitoistasenttinen pallo, mutta siinä oli lisäksi sellainen uloke tai kannas. Osa siitä oli mennyt nekroosiin tuon vuodon seurauksena, eli oli alun perin kai hiukan suurempikin.

Mulla tehtiin alkuvaiheissa ennen silmän sädetystä mammografia, sillä oli joitain epäilyksiä siitä, että tuumorini voisi olla myös rintasyövän etäpesäke. Mitään ei löytynyt. Sitten sädehoidon jälkeen kun lääkäri huomasi, että tuumori kutistui kovin nopeaan, hän kertoi että se voi tarkoittaa sitä että silmän tuumorion etäpesäke tai sitten se korreloi siihen, että tuumori on nopeakasvuinen eli agressiivinen... Eli mulle tehtiin vielä vartalon viipalekuvaus, mutta silläkään ei löytynyt mitään. Kontrolleissa on vain otettu verikokeet (jotka on musta turhaa, kun maksaentsyymi kohoaa vasta kun tauti metastasointi on jo pitemmällä) ja tuo vatsan ultra. Mulla maksa-arvot välillä kohosivat ja se poiki sitten tietysti taas lisätutkimuksia, ylimärääistä ultraa ja vatsan viipalekuvaa. Mutta kontrolleina ei muuta ole kuin nuo veret ja mahaultra. Kauhkokuvaakin suosittavat vain jos keuhko-oireita. Yleisimmin metastaasit ilmaantuvat ensin maksaan, mutta ainahan poikkeuksia on.
tiltu | 20.1.2009 klo 12:05:47
  • 14 vrk
    maikki64
    19.1.2009 klo 18:55
    • Re: 14 vrktiltu
      20.1.2009 klo 12:05