Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.

Nuoret syöpäpotilaat

Rintasyöpäepäily, ikä 20 v.

Hei!

Olen havainnut rinnoissani todella erikoisia muutoksia pitkän ajan sisällä ja tahtoisin kysyä, olisikohan mahdollisesti syytä huoleen. Toivottavasti nuoren ikäni takia minua ei pidetä luulosairaana...

Rintakipuni alkoivat jo lähes vuosi sitten kummallisena, välillä hyvinkin voimakkaana pistelynä. Nyt minulla on ollut jo yli puoli vuotta molemmissa rinnoissa kovia patteja, jotka ovat kasvaneet jatkuvasti. Aluksi tunsin pienen patin vasemman rinnan yläosassa, tämän jälkeen myös oikeassa. Sen jälkeen nämä patit alkoivat kasvaa ja niiden ympärille alkoi muodostua toisia, pienempiä patteja. Näiden pattien liikkeet näki selvästi ihon läpi, kun niitä paineli. Nyt tuntuu, kuin molempien rintojeni sisällä olisi tennispallon kokoinen möykky. Rintani ovat kivikovat ja liikkuvat epäsymmetrisesti (esim. kun nostan kädet ilmaan, vasen rinta nousee selkeästi ennen oikeaa). Välillä niihin ilmestyy mustelmia ja joku aika sitten niistä myös vuoti sekä valkeaa että kirkasta nestettä (tämä voi tosin johtua siitä, että olen ollut vuosikausia lääkityksellä, joka saattaa aiheuttaa maidoneritystä). Rintojeni muoto on selkeästi muuttunut, yläosa on paljon pyöreämpi kuin ennen. Tiedän, että iässäni rinnat saattavat vielä kehittyä, mutta nämä muutokset ovat tapahtuneet nopeasti ja ne ovat selvästi silminnähtäviä. Olen kieltämättä melkoisen huolissani.

Aloitteen asian eteenpäin viemiseksi sain fysioterapeutiltani ja terveydenhoitajaltani, jotka kehottivat ottamaan lääkäriin mahdollisimman nopeasti yhteyttä. Olen huomannut, että kuukautiskierrolla ei ole yhteyttä näiden pattien kehitykseen, ne ovat joka vaiheessa pysyneet samankokoisina kuukautiskierron vaiheesta huolimatta. Terveydenhoitaja sanoi, että kyseessä voivat olla pelkät rasvapatit ja fysioterapeutin mielestä kyseessä voi olla jopa pelkkä äärimmäinen lihasjumi tai laihuus, jonka takia rintojen luonnolliset epätasaisuudet tuntuvat helpommin. (Sinällään mahdollista, sillä saatan olla jopa alipainon puolella tällä hetkellä, lähes täydellisestä ruokahaluttomuudesta ja syömishäiriöstä johtuen).

Menen maanantaina tutkimuksiin paikkakuntani yksityiselle lääkäriasemalle. Osaako joku tutkimuksissa ollut kertoa, mitä tällä käynnillä tehdään, onko edessä jo ultraäänitutkimusta tai neulanäytteitä vaiko vain kyhmyjeni tunnustelua? Miltä neulanäytteiden ottaminen tuntuu (sattuuko paljon, jääkö jälkiä?) Ennen kaikkea tahtoisin kuulla, saattaako minulla olla syytä huoleen. Pelkään, että olen odottanut tutkimuksiin hakeutumisessa aivan liian kauan...

Olisin vastauksistanne äärimmäisen kiitollinen!
pöllönen | 20.5.2011 klo 20:24:57