Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.

Nuoret syöpäpotilaat

Sädehoidon sivuvaikutukset.

Olin 6-vuotias, kun minulla alkai kamalan kovat selkäkivut ja pahoinvointi. No, äiti varas ajan lääkärille. Siellä ne epäili, että minulla olisi revennyt umpisuoli. Niinpä minut kuljetettiin ambulanssilla helsingin lasten klinikalle, jossa selvisi minulla olevan syöpä : Wilmsin tuumori. Taudin toteamisen jälkeen minulle laitettiin katetri ja sytostaattihoidot alkoiva sekä sädehoito. Leikkauksessa minulta poistettiin vatsassani oleva kasvain ja oikea munuaiseni. Joten nykyään omistan vain yhden munuaisen. En muista tarkalleen sairaalajaksoista, mutta tuossa oli ainakin jotain. Minulla jatkoi koko alaasteen ja yläasteen ajan kontrollikäynit.

Tänä talvena minulla todettiin paksu melanooma, joka oli levinnyt yhteen imusolmukkeeseen. Melanoomani leikattiin pois jalastani ja vietin n. 1 sairaalassa. Sen jälkeen minulle muodostui hematooma jalkaani, sillä entinen dreeni-aukko eritti aivan liikaa nestettä. Sen takia jouduin taas takaisin sairaalaan, samalla kerralla minulta poistettiin luomi, jossa saattoi olla myös melanoomaa. (Luomi oli vatsan kohdalla, johon sain sädehoitoa wilmsin tuumorin aikaan. Pari viikkoa sitten jalkaani ilmestyi satelliitti etäispesäke, joka poistettiin. Nyt syöpäklinikalla mietitään, jos jalastani leikataan lisää pois.

Nykyään saan interferonia, jota pistän itseeni kolmesti viikossa. Hoito on alkanut hyvin, vaikka ensimmäisen pistoksen jälkeen sivuoireet olivat melkoiset. Kuume nousi korkealla, oli päänsärkyä ja lihassärkyä. Tällä hetkellä olen 15-vuotias, aloittamassa lukiota.

Omkos täällä sieluntovereita ? Nuoria joilla myös on todettu melanooma ?
Aguila | 15.8.2011 klo 19:40:01