Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.

Nuoret syöpäpotilaat

Keuhkosyopa. Nuori, tupakoimaton, syopa havaittu alkuvaiheessa.

Hei! Mielenkiinnosta paatin kysella tata kautta loytaisinko ketaan, joka olisi ollut samassa tilanteessa. Minulla todettiin 1b vaiheen adenokarsinooma v.2012 lokakuussa. Olen 29-vuotias nainen. Paasin leikkaukseen melkein saman tien, jossa poistettiin keuhkon alalohko. Leikkauksessa saatiin onneksi kaikki syopasolut pois. Olen kaynyt nyt yhdessa tarkastuksessa, jossa kaikki oli hyvin, ja seuraava on muutaman viikon paasta. Tarkastukset ovat 3 kk valein ensimmaiset 2 vuotta.

Syopa loydettiin minulta taysin vahingossa, pahan flunssan ja jatkuvan yskimisen yhteydessa kehittyneen pienen rintakivun takia. En ole koskaan tupakoinut. Rontgenkuva otettiin mahdollisen keuhkotulehduksen takia, mutta kuvauksessa havaittiinkin pieni kasvain. Rintakipu ei liittynyt itse kasvaimeen millaan tavalla. Koepalan oton jalkeen todettiin keuhkosyopa.

Koen olleeni aivan uskomattoman onnekas, niin onnekas etten pysty oikein edes kasittamaan koko asiaa. Toisaalta pelko syovan takaisintulosta on alkanut nyt vaivaamaan. Alussa, ja varsinkin ennen leikkausta, suhtautumiseni oli melko positiivinen ja revin asiasta paljon huumoria. Vasta leikkauksen jalkeen tajusin oikeastaan mita olen juuri kaynyt lapi ja kuukaudet leikkauksen jalkeen olivat hyvin masentavaa aikaa. Olin silloin myos hyvin yksin, todennakoisesti sen takia, etta suhtautumiseni sairauteen oli ollut niin positiivinen ennen leikkausta. Ihmiset auttavat vain, jos tietavat sinun tarvitsevan apua.

Olen ollut niin onnekas moneen muuhun verrattuna, mutta silti tilastoja tuijottaessani huomaan, etta siltikaan parantumiseni kokonaan ei ole 100% taattavissa. Valilla se ahdistaa, valilla ei. On ollut vaikea loytaa tietoa/tukea tassa tilanteessa, koska koen, etta se mita itse olen kokenut ei ole oikein verrattavissa muiden keuhkosyopapotilaiden tilanteeseen. Enhan itse saanut edes sadehoitoa leikkauksen jalkeen. Kaydessani syopaosastolla leikkauksen jalkeen mietin jopa, etta en kuulunut sinne muiden ollessa niin paljon sairaampia.

Olisi mielenkiintoista vaihtaa ajatuksia saman kokeneen ihmisten kanssa. Tiedan, etta teita ei varmasti monta ole, koska keuhkosyopa on niin harvinaista nuorilla ihmisilla. Muutkin samaa kokeneet, syovasta ja iasta riippumatta, voivat tietysti vastailla. Kaikenlainen ajatustenvaihtaminen on aina mielenkiintoista. :)
illusia83 | 16.5.2013 klo 06:22:22