Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.

Naisten syövät

Re: Mitä kohdun ja munasarjojen poisto vaikuttaa seksuaalielämään?

Toivottavasti kaikki on mennyt hyvin!

Hellyys on tärkeää aina, leikkausten ja hoitojen aikaan hellyyden merkitys korostuu, koska se on ainoa mihin syöpäsairas pystyy. Oman miehen tarpeista on pidettävä huolta, käytettävä suuta ja käsiä sekä tarjottava näitä omia avuja oman voinnin mukaan.

Seksuaalisuudesta puhutaan aivan liian vähän. Yksi kirjanen löytyy syöpäyhdistykseltä ja netistä löytyy googlaten tietoja. Syöpäyhdistyksen sairaanhoitajat auttavat aina! Kova kolaushan se gynekologinen syöpä naiselle kuitenkin on. Naiseuteen se ei minulla ole vaikuttanut, hätäännyttänyt kuitenkin aikanaan paljon.

Itse olen vaihdevuoteni ohittanut, kohdunrungonsyövän sairastanut. Kohtu ja munasarjat poistettu, imusolmukkeet poistettu lantiosta palleaan ja kolmesti sädetetty emättimen pohjaan.

Minulla meni puoli vuotta ennen kuin uskalsimme mieheni kanssa kokeilla yhdyntää. Vagifem-puikon paneminenkin teki kipeää sekä emättimen liikkeet, kun haluni heräsi. Kaikki meni hyvin alkuun päästyämme. Orgasmit eivät tulleet entiseen malliin, mutta silloin on käytettävä oman kehon tuntemusta ja toimittava sen vaatimalla tavalla.

Seksuaaliterapeutti sanoi meille parikurssilla, että sädetykset voivat kuroa emätintä ja sauva on silloin välttämätön apuväline.

Liukasteita kannatta käyttää alussa runsaasti ja minulla ainakin emättimen pohja oli arka. Arkuus voi tietysti johtua myös korvieni välistä, peloistani ja jännityksestäni. Onhan kuitenkin ihan selvää, että sädetyksen paraneminen kestää oman aikansa.

Minusta parisuhde joutuu koville jo syövän toteamisen aikaan eikä siinä seksin muutoksilla ole enää mitään merkitystä. Parikursseille kannattaa hakeutua, koska sieltä tulee virkistystä, tietoja ja vertaistukea.

JAKSAMISTA MEILLE KAIKILLE!
Kiikku | 18.9.2014 klo 16:40:13