Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.

Naisten syövät

Re: Kokemuksia ekspadereista?


Hei sisko syksystä 2013!

Minulle asennettiin lokakuussa 2013 ekspanderi poistetun rinnan paikalle rinnanpoisto leikkauksen yhteydessä.Luulen, että tämä on vaihtoehto on kivuliaampi,koska leikkauspinta ja arpi eivät ole vielä parantuneet. Ekspanderia aloitettiin täyttää jo 2,5 viikon kuluttua rinnanpoisto leikkauksesta. Hyvänä puolena oli, että ei tarvittu erillistä leikkausta pelkkään ekspanderin asentamiseen.
Ekspander poistettiin maaliskuussa 2014 sytostaattihoitojen jälkeen ja tilalle asennettiin implantti. Samassa leikkauksessa oma rinta pienennettiin ja kohotettiin samankokoiseksi ekspanderilla venytetyn rinnan kanssa. Olen ollut melko tyytyväinen lopputulokseen.Implantti ja oma rinta eivät tietysti ole ihan symmetriset, mutta päällisin puolin eroa ei huomaa.Tatuointi laitettiin myöhemmin.
Sinun rinnoistasi tulee yhdenmukaiset, jos molempiin laitetaan implantit, ovat yhtä "terhakat" ja tismalleen samankokoiset. Kysyin silloin mahdollisuutta myös terveen rinnan poistoon, mutta siihen lääkärit eivät olleet halukkaita. Perusteluna, että oma rinta on aina oma rinta. Toivotaan, että se pysyy terveenä.

Itselläni ei ole ollut mitään ongelmaa implantista, muuta vaihtoehtoa ei minullakaan ollut ja irrallisten "juttujen" kanssa olisin kokenut elämäni hankalaksi. Minusta tuntuu hankalalta nukkua sillä puolen kyljellään millä puolella implantti on, joten epäilen että voitko nukkua vatsallasi.Pelkän kauneuden takia en implantteja laittaisi,niin kuin esim. nuoret naiset jo tekevät, mutta jos rintasyövän takia menettää rinnan, kohdallani asia oli itsestään selvä.
Olen onnellinen, että tälläinen mahdollisuus on annettu meille rintasyöpäpotilaille Suomessa.
Ainakin minulle on kerrottu näiden implanttien olevan turvallisia joita sairaalassa käytetään rintasyöpäpotilaille esim. ne ovat sisältä hyytelömäistä ainetta, joten ne eivät vuoda, jos jostain syystä rikkoutuisivat.Tälläinen laitettiin minulle.
Itse en pysty paljon urheilemaan muun sairauden vuoksi, joten en tiedä mahdollisista liikuntarajoituksista implantin vuoksi.
Kaikkea hyvää sinulle ja mene luottavaisin mielin korjausleikkaukseen.

Terv. Manti
manti | 3.11.2014 klo 14:57:58