Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.

Naisten syövät

Äidin mahdollinen kohtusyöpä

Äitini on n. 50-vuotias. Joulusta lähtien ollut lähes jatkuvaa vuotoa. Hän hakeutui lääkäriin vasta maaliskuun lopulla, koska oli ajatellut sen olevan vaihdevuosien alkua tms.
Melko pian hän pääsi ultrattavaksi, ja ultrassa näkyi kohdun limakalvon olevan lähes 2cm paksu, lisäksi hyvänlaatuisia kasvaimia oli näkynyt (polyyppejä, ilmeisesti myös myoomia ja munasarjoissa kysta(?)), hän sai ajan tähystykseen, joka piti tehdä vatsanpeitteiden läpi, mutta tehtiinkin alakautta, samassa tehtiin kaavinta ja ilmeisesti otettiin jotain näytteitä (koepaloja). Lääkäri sanoi, että seuraava operaatio on jossain vaiheessa kohdunpoisto.
Tämän toimenpiteen jälkeen hänellä oli pari viikkoa vuotoa, jonka jälkeen oli muutama päivä ilman vuotoa. Vuoto alkoi taas.

Nyt seuraavana päivänä (tänään) lääkäri soitti äidilleni, ja oli kertonut, että kaavinnassa otettujen näytteiden perusteella pitää tulla käymään poliklinikalla ja jatkotutkimuksissa. Hän oli vain nopeasti sanonut lääketieteellisin termein jotain, mitä äitini ei ollut ymmärtänyt. Äitini kysyi, että mitä se tarkoitti, ja lääkäri vastasi, että puhutaan siitä sitten kasvotusten, eikä puhelimitse. Ei myöskään suostunut kertomaan, minkälaisista jatkotutkimuksista on tulos. Sanoi vain, että kutsu polille tulee kuukauden sisään. Lääkäri oli sanonut, että liikakasvulle täytyy jotain tehdä.
Äitilleni oli ajatellut, että olisi löytynyt syöpä. Ja sitähän lääkäri taisi tarkoittaa? Miksi ei muuten olisi voinut puhelimessa kertoa, ellei mistään vakavasta olisi kyse?

Olen ollut koko päivän aivan suunniltani, luulin jo, ettei äidilläni olisi mitään hätää. Hän on minulle tärkein ihminen koko maailmassa, aina auttamassa ja tukemassa kaikessa mitä ikinä tarvitsen, nytkin hän oli ensin lohduttamassa minua, vaikka minun olisi pitänyt tukea häntä.

Minua huolestuttaa valtavasti se, että syöpä on levinnyt. Onko mitenkään mahdollista, että kun oireita on ollut jo näinkin pitkään (lähes puoli vuotta), että syöpä ei olisi levinnyt? Hänellä oli joskus alkuvuodesta veren rauta-arvot aika alhaalla. Viimeaikoina hänellä on ollut lievää väsymystä, joka voi johtua kyllä mistä vaan. Isompia vatsakipuja ei ole ollut, ylävatsan turvotusta välillä.

Tuntuu niin pahalta; jos ja kun kyseessä on syöpä, onko mitään mahdollisuutta, että se ei olisi levinnyt, vaikka sen toteamiseen on mennyt näin kauan?

- Surun murtama

lappu | 7.5.2014 klo 19:10:13