Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.

Naisten syövät

Re: Rinnan korjaus LD leikkauksen jälkeen

Hei,
Minulle on tehty pieni rasvansiirto rinnan alueelle. Olen jonossa uuteen siirtoon koska yleensä ensimmäisen siirron jälkeen lähes kaikki sulaa pois. Tämän tähden siirtoja joudutaan tekemään yleensä ainakin kaksi, joskus useampikin. Rasvansiirto on leikkaus, johon liittyy lähes samat riskit kuin muissakin leikkauksissa. Leikkaushaavoja ei tule, muutama pikkuviilto tehdään ja ne laitetaan kiinni yleensä yhdellä tikillä. Leikkauksen jälkeen on kyllä isot mustelmat niin ottoalueella kuin rinnanalueella. Kivut ovat henkilökohtaisia, mutta niitä on jonkun verran. Minulla otettiin rasva vatsan alueelta niin liikkeelle lähteminen otti kipeää ja ottoalue oli varsin kosketusarka ihon pinnasta. Normaaleilla kipulääkkeillä minä pärjäsin hyvin. Ottokohtaan tulee tiukka tukivaate jota pidetään muutama viikko 24/7, vain pesemisen yhteydessä otetaan pois, ja rinnan alue johon rasva siirretään ei saa kohdistua painetta ja ne pidetään lämpimänä muutama viikko. Jos painetta tai kylmää tulee rintoihin niin rasvasolut kuolee pois.
Rasvansiirto tehdään yleensä nukutuksessa ja se kerätään samalla tavalla kuin rasvaimu tehdään, eli imetään sellaisella putkella. Sen jälkeen se jotenkin esikäsitellään ja laitetaan ruiskuihin. Sitten rasva laitetaan kudokseen ohuilla kanyyleilla ohkasina "noroina" että mahdollisimman moni solu saa kosketuksen kudokseen.
Tällainen kokemus/tieto minulla on...toivottavasti selvensi sinulle asiaa.
Tsemppiä rasvansiirtoon, itse odotan uutta leikkausta. :)
dermo | 30.8.2015 klo 08:46:35