Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.

Naisten syövät

Re: DCIS

Moikka,

multa poistettiin huhtikuun alussa koko vasen rinta ja imusolmukkeet. Samassa leikkauksessa tehtiin reiden (oik) lihaksesta uusi rinta ja tervettä rintaa pienennettiin.

Terveen rinnan haavat paranivat suhtkoht helposti, ilman suurempaa draamaa.
Syöpärinta sen sijaan kiukutteli pitkään ja hartaasti ja juuri ennen suunniteltujen sytojen alkua haavat päätti revähtää auki, joten.. Sytot siirtyi ja rinta parsittiin takaisin umpeen.
Reidessä on n. 40cm arpi, yli puolet ympärysmitasta. Se, että arpi on aivan häpyhuulien juuressa vaikeutti aluksi kaikkien housujen pitämistä. Housut hankasivat todella paljon. Sittemmin sisäreiteen alkoi muodostumaan nesteontelo, tai kananmuna niin kun sitä kutsuin, jota punktoitiin useamman kerran ennen sytoja. Nestettä otettiin aina joku toista desiä pois ja vuorokauden kuluttua se oli taas siellä. Sytojen alku aikana punktoin sen itse, kun ei enää ollut kun joku 50ml kerrallaan pois otettavaksi. Nyt se on enää ihan pieni viinirypäle, enkä ole viitsinyt sitä ronkkia.
Sen sijaan, sytojen myötä saman jalan nilkka on nyt alkanut kerryttää nestettä, samoin mulla on tupla-alli tuossa vasemmassa kädessä ja kämmenselkä turvottaa välillä. Itse rinta tai kylki ei ole pahemmin turvotellut / kerryttänyt nestettä.. Tosin olin sairaalassa 10 päivää leikkauksen jälkeen ja mulla oli dreenit loppuun asti.. Se saattaa osaltaan myös vääristää tilannetta.

Käden liikeradat olen saanut melko hyväksi. Olen aina ollut yliliikkuva, joten tuon käden nykyinen liikerata on ns. normaali. Minulle epänormaalin kapea, mutta selvästi on parantumassa ennalleen. Pikkuhiljaa. Puristusvoima on suhtkoht ennallaan, mutta esim. roikkumista en uskalla tehdä kovinkaan paljoa, saati, että hyppäisin käsieni varaan (harrastan kiipeilyä, joten tämä on aika rajottava tekijä...) Kiristystä on, varsinkin näin sytojen välipäivinä.
Jalan osalta tilanne onkin hankalampi. Mulla on jatkuvaa hermosärkyä pakaran alueella, en pysty kunnolla nukkumaan oikealla kyljellä. Jalka ei veny oikein mihinkään suuntaan, portaiden kulkeminen sattuu, jne. Jalka on tällä hetkellä fyysisistä vaivoista suurin (jollei oteta sytoja mukaan - yrps).

Söin ekat pari kuukautta hermokipulääkettä, pikkuhiljaa se jätettiin pois. Doketakselin isot kortisonimäärät helpotti kipuoireita, mutta niiden vaikutuksen jälkeen olenkin sitten ollut melkein jatkuvalla Panacodilla.
Fyssarilla kävin käden vuoksi alkuun useamman kerran, nyt pitäisi viimeinkin ottaa tuo jalka käsittelyyn. Lääkärin pitää vain antaa siihen lähete - outoa, kun ei mene samalla lähetteellä, samasssa leikkauksessa kuitenkin on sekä käsi että jalka fiksattu...

Kaiken kaikkiaan olen kuitenkin iloinen, että sain uuden rinnan samassa operaatiossa, sillä en tiedä, olisinko myöhemmin lähtenyt uudestaan leikattavaksi (todennäköisesti olisin, mutta helpompaa se oli samoilla tuskilla). Leikkauksessa oli komplikaatioita. Mulle tuli valtimotukos, joka sitten operoitiin pari tuntia ekan leikkauksen jälkeen. Olin ehtinyt jo olla heräämössä pienen hetken hereillä.

Jos nyt jotain tulisi tuohon terveeseen rintaan, en tiedä, miten haluaisin sen korjattavan - tai lähinnä mistä. Ehkä ottaisin silti vielä uudestaan reidestä, sillä selkäkielekeen jälkeen olisin kuulemma saanut unohtaa kiipeilyn. Vatsakielekkeestä multa ei olis saanut kunnollista makkaraa (nyt sais), ja vatsalihaksen joku ligamentti olis kuulemma ollut ehkä liian pinnassa. Hmm.. ehkä ottaisin siis toisestakin reidestä lihaksen pois - olis tasapainossa... ;)
Mur_meli | 22.8.2014 klo 23:43:15
  • DCIS
    koto
    21.8.2014 klo 10:22
    • Re: DCISMur_meli
      22.8.2014 klo 23:43
    • Re: DCIS
      Myrkkysieni
      23.8.2014 klo 07:11