Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.

Naisten syövät

Re: Minun tarinani: Teratooma/ munasarjasyöpä

Hei Onni-Oikea

Saattaisit löytää enemmän tietoa, jos laitat googlene hakusanaksi:
malignant teratoma of the ovary TAI ovarian malignant teratoma. Sairaus on sen verran harvinainen, että enemmistö tiedosta on tapauskuvauksia, joten harkitse rauhassa, tarvitsetko juuri nyt tätä tietoa. Tärkeintä on kuitenkin se, että alkuperäinen kasvain on nyt poistettu ja alat saada hoitoa. Aikamoisen myllyn läpi olet jo mennyt, joten varmasti tarvitset tämän ajan ennen sytoja itsesi hoitamiseen ja hyvänä pitämiseen.

Paljonhan kaikenlaista lapsettomuushoitojen aikana sattuu ja tapahtuu, mutta tämä on ensimmäinen kerta, kun olen kuullut/lukenut jonkin sairastuneen juuri teratoomaan - mistä päättelen, että olet ehkä miettinyt, ovatko hoidot yhteydessä siihen, mitä on tapahtunut. Ainakaan keltarauhashormonin ei pitäisi yksinään aiheuttaa tällaista, mutta klomifeeni aiheuttaa munasarjoissa hyperstimulaatiota, mikä saattaa lisätä erilaisten epämuodostumien ja ehkä myös tällaisten itusolukasvainten riskiä.

Minäkin olen joskus takavuosina syönyt sekä klomifeenia että keltarauhashormonia, mutta pelkästään klomifeenista tuli niin huono olo, että jätin ne kokeilut siihen. Ja yleensäkin aloin ajatella, että voi olla "tarkoitettu" että käytän luovuuttani johonkin muuhun kuin lasten "tekemiseen" - niinkuin sinäkin nyt olet alkanut pitää blogia. Ehkä juuri se auttaa ja kantaa Sinut vaikeimman ylitse.

Olen ollut ymmärtävinäni, että näissä pahanlaatuisissa teratoomissa syöpä on alunperin ollut "kaksosessa" (esim. Kyösti Pöystin veli) ja on lähtenyt sieltä sitten vaellukselle "sisaren" tai "veljen" normaaliin kudokseen. Toivotaan silti, että saat levinneisyystutkimuksista huojentavia tuloksia: onhan käynyt niinkin että rajusta lähtökohdasta ja kasvaimen suuresta koosta huolimatta jotkut teratoomat eivät ole päässeet tekemään laajemmin etiäisiä. Voimia Sinulle ja onnea tuleviin hoitoihin!

T. Karhutar
Karhutar | 17.10.2009 klo 00:10:17