Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.

Naisten syövät

Minun tarinani: Teratooma/ munasarjasyöpä

Moiks!
Olen käynyt täällä lueskelemassa teidän viestejä ja saanut tietoa/tukea monestakin asiasta.
Itselleni tilanne tämän syövän kanssa on aikas uusi ja olen kieltämättä pihalla kuin lumiukko..
Tulin kipeäksi heinäkuun puolessa välissä. Minulla alkoi kuume (38c), ensimmäisellä lääkärikäynnillä minulla "todettiin" poskiontelontulehdus (minulla on elämässäni ollut ehkä kerran tämä ja sanoin että ei ainakaan tunnu siltä, kun mitään painetta ei onkaloissa tuntunut), johon sain antibiootit. Sen kuurin jälkeen sainkin uuden tiukemman antibioottikuurin keuhkokuumeeseen, sillä minulla oli ilmestynyt hieman yskää.
Kahden antibioottikuurin jälkeen mahaani alkoi hieman koskea, mutta ajattelin sen johtuvan antibiooteista ja kuumetta oli edelleen. Terveyskeskuksessa pääsin (onneksi) täpäkän naislääkärin vastaanotolle, joka tajusi tutkia asiaa hieman enemmän ja nappasi minusta laajalti verikokeita. Tulehdusarvot oli reippasti yli sata ja samoin valkosoluarvot olivat sekaisin. Siltä istumalta sain lähetteen sisätautiosastolle lisätutkimuksiin kiireellisenä.
Noin 1,5vkon päästä olinkin sis.tautiosaston polilla ja pienen keskustelun jälkeen lääkäri halusi kokeilla mahaani... se oli aikas kova ja lääkäri sanoikin, että älä jännitä:) Empä jännittänyt vaan sanoin, että tuollainen se on nyt ollut pari viikkoa.---Lähdin samantien vatsa-alueen röntgeniin sekä uä:hän. Ultraäänessä sitten selvisikin syy vatsaongelmiin... Lääkärin ilme oli "kauhuinen" ja pyysi vielä toisenkin lääkärin paikalle. UÄ-lääkärit ei hirmuisesti minulle puhuneet... Mieleeni jäi vain sanat: "Sitä näkyy joka puolella, ihan joka puolella.. eikö mitään vaivoja ole aiheuttanut? Molemmissa munuaisissa näkyy myös poikkeamia."
Tältä istumalta sitten siirtyminen labran kautta naistentautien osastolle. CRP oli 170. Mieleeni jäi hauskasti myös sisätautilääkärin sanonta: " Ei ollut sitten poskiontelontulehdus..." Eipä niin..
Viikko sisällä Lohjan sairaalassa, antibiootteja IV:nä ja saatiin CRP alas. Kiireellinen lähete Helsinkiin naistenklinikan poliklinikalle lisätutkimuksiin. Lohjalla yksi hoitaja sanoi minulle kasvainmerkkiaineista, ettei se ainakaan syöpää ole kun niillä arvot on tuhansia.. Tätä arvoa en itse saanut tietää, enkä ymmärtänyt sitä kysyäkään. Lääkäri Lohjalla kuitenkin lähtiessäni sanoi, että merkkiaineet olivat kuitenkin siinä viitearvoissa, että kyseessä on syöpä.
Ompa sekavaa, mutta hieman ehkä sekavat muistotkin oli tuosta ajasta:)
Tällä erää minulla oli tiedot: mahassa valtava kasvain, jota ei saatu tutkittua millään enempää, ehkä syöpää, missä kiinni, miksi kuumetta niin paljon, miksi keuhkoja kuvattiin kokoajan?!
Olin todella väsynyt. Kuumetta oli ollut heinäkuun 16.päivästä asti. Nyt sitten naistenklinikalle aika 18.8 ja tietysti edessä leikkaus. Leikkauspäivä saatiin 3.9.2009 päivälle. Minulla oli kotona antibiootteja , mutta ne loppuivat ennen sovittua leikkauspäivää. Kuume nousi nopeasti 39c asteeseen ja maha oli tullut jo todella isoksi... kuin viimeisillään raskaana. Lähdimme 4 päivää ennen leikkausta NKL:n päivystykseen ja jäinkin siltä istumalta sisälle sairaalaan, sillätulehdusarvot olivat jo yli 200.
Päivät ennen leikkausta olivat aikas järkkyjä. Suuren ylipainoni takia pelkäsin leikkausta hirmuisesti.. ajattelin, etten siitä herää. Päivää ennen leikkaustani huonekaverini sai huonoja uutisia. Häneltä oli leikattu pahanlaatuisia kasvaimia pari kpl munasarjoista ja etäpesäkkeitä oli niin paljon, että mitään ei ollut tehtävissä..En sanoin voi kuvailla miten tuon tiedon kuuleminen järkytti. Peitin korvani ja itkin. Tänä päivänäkin minua ottaa päähän, että en mitään lohduttavaa pystynyt hänelle sanomaan. Energiani olivat aivan loppu. Oksentelin vain, enkä pystynyt syömään mitään, kun kasvain painoi niin paljon varmastikin vatsalaukkua.
3.9.2009
Avoleikkaus, 40cm pitkä "pystyarpi", löydöksenä 7 kiloa painava pahanlaatuinen teratooma. Saatiin nätisti pois (hajosi vasta vatsani ulkopuolella), samalla poistettiin toinen munasarja ja umppari. Useita koepaloja otettiin.
Korkea kuume hävisi samantien, maha pieneni:) Tulehdusarvot laski.
Mutta minulla on syöpä. Sytostaattihoidot odottavat. Hiukseni tulevat lähtemään.. Monia asia on pyörii mielessä. Leikkauksesta on nyt reilu kuukausi ja viime viikolla sain koepaloista vastaukset. Muut olivat puhtaita, kasvain vain "läpimätä" . Huomenna on vartalon CT-kuvaukset etäpesäkkeitä varten ja ensi viikolla saan poliklinikalla lääkärikäynnillä hoitosuunnitelman.
Nyt on ollut lämpöä joka päivä 37-37,4 antibioottien lopettamisen jälkeen, mutta sille ei keksitä syytä. Olkoon sitten vain...?!

Positiivisella asenteella tätä tautia olen nujertamassa.. Graduksista tai muista minulla ei ole vielä tietoakaan. Sairaslomalla olen nyt ollut heinäkuun lopulta asti. Perjantaina, kun lääkäri soitteli, niin sain oikein vänkäämällä vängätä lisää sairaslomaa..eikä kirjoittanut. Sanoinkin, että on tämä henkisesti iso juttu.. eipä pelkällä kasvaimen poistolla terveen papereita saada. Kävin maanantaina osastolla ja pyysin hoitajaa kertomaan lääkärille terveisiä, että voi laittaa sairaslomapaperin minulle postitse. Miten ihmeessä tässä mielenmyllerryksessä pitää vielä taistella jonkun penteleen sairasloman kanssa!?!?

Huh, kun kirjoitankin pitkään... toivottavasti näin pitkä viesti mahtuu tänne:) HUH, sainhan vähän purettua mieltä.
Nyt sitten täällä odotellaan sytojen alkua ja niiden haittavaikutuksia. On se kummaa, miten elämä heittelee...
Onko jollain tietoa teratoomista!? Google-tohtori ei oikeastaan kerro kuin teratoomista vauvoilla... outoa?!
Olen 35 vuotias ja minulla ei ole lapsia. Eikä varmaan kerkiä nyt sitten tullakaan, jos sytojen jälkeen tarttee pari vuotta odotella. Olin muuten ennen kasvaimen löytöä 8kk aikaisemmin gynellä lapsettomuushoidoissa ja silloin ei kasvaimesta näkynyt mitään alapään kautta tehdyllä UÄ:llä. Lapsettomuuteen söin keltarauhashormonia, terolutia.
Nyt lopetan höpöttelyt tällä erää.

Tsemppiä kaikille taistelijoille :D
Onni-Oikea | 7.10.2009 klo 15:05:21