Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.

Naisten syövät

Re: Rinnan korjausleikkaus vatsakielekkeestä

Hei
Korjaus on tietenkin jokaisen oma päätös, jos et kaipaa rintoja niin miksi menisit leikkaukseen?
Itse kaipasin rintoja ja kerron tässä nyt hiukan omasta kokemuksesta. Ihan ensin, leikkaus oli suuri, mutta mielestäni se kannatti. Olen erittäin tyytyväinen pitkästä isosta projektista. Kyseessähän ei ole pelkkä yksi pieni leikkaus vaan pitkä prosessi.

Minulta leikattiin rintasyöpä 2010, molemmista rinnoista koko poisto. Vuonna 2013 pääsin vihdoin korjausleikkaukseen ja korjaus tehtiin vatsasta. Leikkaus oli suuri ja kesti useita tunteja. En enää edes muista kuinka kamalan kauan. Olin kaksi päivää ns. tarkkailu/teho-osastolla jonka jälkeen pääsin normi osastolle. Leikkaus tehtiin siis Töölössä. Meni muutama päivä ennen kuin pääsin edes sängystä ylös ja vielä tuonkin jälkeen pyörryin ihan vessareissulla. Pikkuhiljaa kuitenkin sitä kuntoutuu ja kaikki menee hyvin. Minulla leikkaus onnistui heti ensimmäisellä kerralla, mutta sehän ei ole itsestään selvää. Siirre voi mennä kuolioon tai tulehtua todella pahasti, jolloin sitä voidaan joutua leikkaamaan uudelleen tai jopa poistaa. Itselläni yksi haavan kohta tulehtui ja hoito oli melkoisen pitkä, mutta siis ei mitään kamalaa. Projekti jatkui vuoden päästä rasvansiirrolla, jolla haettiin lisää tavaraa rintoihin reisistä. Tämä oli mielestäni yllättävän kipeä vaikkakin kotiin pääsi heti ja sairausloma oli hyvin lyhyt, mutta reidet oli kyllä tosi kipeät ei niinkään rinnus. Nos samana vuonna sitten tapahtui nännien leikkaus ja kortisonipiikitys pahimpiin arpikohtiin ja vasta vuonna 2015 alussa sain nännitatuoinnit.

Eli sinun täytyy olla todella sitoutunut tähän kaikkeen. Ei ole mikään pieni juttu, mutta voin kertoa, että on tämä kyllä ihanaa kun saa normi rintaliivit ja on muutoinkin kokonainen. Juuri kävin mammografiassa ja hoitaja ihmetteli, että onpa nätit ja symmetriset tissit. Eli minulla oli loistava plastikkakirurgi sattunut, joka osasi homman ja paljon onnea mukana. Lisäksi hän kertoi hyvin realistisesti ja pelottavastikin ehkä alussa mistä kaikesta on kyse ja painotti minulle, että olethan sinä nyt sitoutunut tähän ja tiedät mihin ryhdyt. Minuakin silloin pelotti, mutta en missään tapauksessa jättäisi tätä projektia tekemättä.

Päätös on hyvä, oli se kumpi vaan. Eli sinä päätät ryhdytkö projektiin. Onnea päätöksentekoon!
kesätuulahdus | 3.9.2015 klo 14:36:41