Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.

Miesten syövät

Kokemuksia kivessyövästä

Hei!

Haluaisin jakaa oman kokemuksen kivessyövästä.

Huomasin Tammi / Helmikuun aikana että toinen kives tuntuu kovahkolta.

Oireena oli se että istuminen penkille tuntui tukalalta, sillä kives alkoi olla kosketus arka. Tunnustelin kiveksiä itse ja varasin ajan lääkärille.

Tutkin etukäteen Googlen avulla kivessyöpä hakusanalla kokemuksia ja muita. Päätin jo etukäteen, että tämä se on. Lääkäriin pääsin nopeasti.

Lääkäri lähetti minut ultraääni tutkimukseen, jossa todettiin että kyllä sielä jokin patti on. Kävin verikokeissakin samantien, sillä verestä voidaan seurata syövän merkkiaineita.

Lääkäri soitti minulle vielä samana päivänä, ja ilmoitti että on konsultoinut urologeja ultraäänikuvistani ja kertoi laittaneensa kiireellisen lähetteen sairaalaan urologille.

Kävin vartalo TT kuvauksessa jossa todettiin että etäpesäkkeitä ei ole, joten syöpä ei ole kerennyt levitä eteenpäin.

Alle 2 viikkoa tuosta eteenpäin, olin jo leikkauspöydällä. Kiireellinen leikkaus suoritettiin.

Vain toinen kives oli syövän vallassa. Kivessyöpä kehittyi nopeasti ja poistettaessa, koko kives oli ~kokonaan syövän vallassa, eikä normaalia kivestä ollut juurikaan jäljellä.

Koska leikkaus suoritettiin nopealla aikataululla ja havaittiin aikaisessa vaiheessa, sain myöhemmin Syöpäklinikalla informaation, että leikkauksen jälkeisissä verikuvissa tai vastaavissa ei ole havaittu syövästä merkkejä.

Koska ennen leikkausta otetuissa kuvissakaan ei etäpesäkkeitä havaittu, diagnosi oli että hoitoja ei tarvita. Vain seurantaa seuraavat 5 vuotta
(vartalo & keuhkokuvia sekä verikokeita tietyin väliajoin).

Kirurgin veitsi poisti syövän siis kokonaan ja olen terve.

Viestini:

Mikäli havaitsette kiveksissä jotain outoa, suosittelen välittömästä olemaan lääkäriin yhteydessä ja tutkituttamaan kivekset. Älkää olko miehisellä asenteella "ohi se kohta menee", sillä silloin voi olla jo syöpä edennyt.

Tämä on toki vain oma kokemukseni.
Ilmo | 3.4.2015 klo 12:30:16