Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.

Miesten syövät

Re: Robottijonoon

Hei
Kävin keväällä myös vastaavat pohdinnat läpi ja päädyin myös robottileikkauksessa. Minut leikattiin viime kesäkuussa. Ollaan suunnilleen saman ikäisiä. Mulla tilanne nykyään aika hyvä, elämä suht normaalia, pysyn pääosin kuivana, alapää vielä torkkuu, mutta pääasia on, että PSA on mittaamattomissa ja pääsin syövästä eroon, ainakin nyt niin. Sun lähtöarvot ovat hieman paremmat, joten sikäli tilanteesi lienee vähän parempi.
HUS/Peijaksen jonon tilannetta voi kysellä seuraavan linkin takaa löytyvästä jonotiedustelut puhelinnumerosta. http://www.hus.fi/sairaanhoito/sairaalat/peijaksen-sairaala/kirurgia/osasto_132/Sivut/default.aspx
Siellä voi myös ilmoittautua peruutuspaikkajonoon, jos kiire. Mulle osui peruutuspaikka kohdalle, muuten olisin päässyt leikkaukseen vasta ehkä syyskuun alussa.
Leikkaus itsessään etukäteen hieman jännittävä, mutta sain rauhoittavan lääkkeen silloin leikkauspäivän aamuna ja valmistelut sujui ihan hyvin. Leikkauksesta ei tiedä mitään ja sen jälkeen mulla ei isompia kipuja juurikaan ollut, selvää arkuutta kyllä havaittavissa. Olin 2 yötä sairaalassa, hyvässä hoidossa. Toipumisaika on, katetrin kanssa alussa varsinkin, lähinnä oleilua, ehkä paikoin hieman epämukavaa, mutta sujui kyllä ihan siedettävästi.
Pidätyskyky ja potenssi leikkauksen jälkeen lienee selkeän yksilöllistä. Joillakin venttiili pitää melkein heti ja joillain voi kestää kuukausia ennekuin pitokykyä löytyy. Potenssikin vaihtelee selvästi, siinä toipuminen on hitaampaa, mutta useimmat löytävät toimintakunnon, ainakin lääkeavusteisesti aikanaan. Leikkaus voidaan tehdä erektiohermoja säästävästi tai kuten mulla pyrittiin molemmin puolin osittaiseen hermojuostesäästöön tai sitten otetaan reilummin, että saadaan syöpäsolut varmemmin pois. Sulla lienee ainakin osittain säästävä leikkaus todennäköinen noilla lähtötiedoilla. Minä pääsin, omasta pyynnöstä, julkisella puolella magneettikuvaukseen (MRI), joka auttoi tässä kohtaa leikkauksen suunnittelussa, että päädyttiin osittain säästävään. Sulkijalihaksen osalta, että kahdesta sulkijalihaksesta toinen poistetaan leikkauksessa, en ole kuullutkaan.
Joten eikun levollisin mielin sitten aikaan leikkaukseen, kyllä se siitä ja toipuminenhan leikkaustunnuista on tässä leikkauksessa suhteellisen nopeaa.
Tumppi | 30.10.2013 klo 08:10:24