Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.

Miesten syövät

Re: Leikkaiksen jälkeinen ns. adjuvantti sädehoito

Terve.
Minun tausta (aika samanlainen): Ikä 53. PSA:ni oli 5-6 välillä, tosin viimeisin 6,8. Tehtiin 6.6.2013 radikaali laaja robottileikkaus. Se sujui näin jälkikäteen katsottuna hyvin. Sädehoito leikkausalueelle loka-marraskuussa 2013, Minulla myös 66Gy (2Gy/kerta-annos, 33 kertaa. Sädehoito oli minun valintani, PAD: 10mm läpikasvua, 1mm leikkauspinnassa, gleason 4+3. Urologinini kertoi vaihtoehtojen olevan seuranta tai adjuvantti sädehoito. Hän olisi jäänyt ehkä seuraamaan, minun käsitykseni mukaan. Ongelmat sädehoidosta hänen mukaansa olisivat ehkä huomattavia. Valitsin siis sädehoidon. PSA:ni oli leikkauksen jälkeen alle 0,1, se on alueeni rajaarvo. Nyt toukokuun lopulla mittautin PSA:ni vähän tarkemmin Terveystalolla, se oli 0,02, joka on myös heidän tarkkuutensa.

Sinun PSA arvosi ei mielestäni tarvitse adjuvanttia sädehoitoa. Vai mimmoinen PAD sinulla on leikkauspreparaatista? Onko siinä jotakin ilmeneviä riskitekijöitä?

terveisin
jyrkiap | 15.6.2014 klo 11:03:56