Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.

Miesten syövät

Re: Eturauhassyöpä ja sen hoitokokemukset – Tapaus Lehtorinne

Hei
Mulla robottileikkaus oli kesäkuussa 2013. Kirjoitin kokemuksistani tänne otsikolla ”Tumpin ers, kokemukseni”, löytänet viestihaun kautta. Minulla leikkauksen jälkeen harmillisin juttu oli juurikin tuo virtsan pidätyskyvyn puute, aluksi ihan olematonta oli. Pidätyskyky korjautui hitaasti. Kopioin tähän alle sen tuntemuksiani vanhoista viesteistäni, niin näet miten toipuminen mulla edistyi. Hitaasti ja säännöllisesti alapään harjoitteita tehden toipuminen eteni. Vaipoista pääsin pääosin eroon n. 5-6 kk kohdalla ja urheillessakin jätin pois 7kk kohdalla. Nykyään pysyn kuivana, joskus muutama tippa tulee, mutta ei haittaa olemista oikeastaan mitenkään.
Hyvää kesän jatkoa vaan.
t.tumppi

3 vkoa leikkauksesta: Päävaiva nykyään mulla on toi pidätyskyky. Tai siis sen puute. Katetrin poiston jälkeen tuntui muutama päivä, ettei jännittämälläkään juuri saa pitoa aikaan. Oli jotenkin outo ja harmillinen tunne. Istuessa, pitkällään ollessa ja nukkuessa pitoa on ja sieltä menon vessaan juuri jaksoi pidättää. Seistessä valui vaan hissukseen läpi. Kävellessä myös. 2 viikkoa on nyt sen jälkeen treenattu tunnollisesti ja vähän on edistystä tapahtunut. Aamupäivisin pitää paremmin, esim aamupostin (200m kävelyä) haku onnistui tänään ilman kastumista. Kävelylenkillä suurin osa pysyy sisällä, mutta vaivihkaa vaippaan tulee aina jonkun verran. Iltasella sitten lihakset jo väsähtäneet ja tiputtaa aika herkästi. Jotta vaipoissa vaan, kotosalla oleskellen, eiköhän tämä tästä.
1,5 kk leikkauksesta: Virtsanpidätyksessä taasen on tilanne selvästi parantunut. 4 viikon kohdalla huomasin vaipan vessapapereiden pysyvän usein kuivana, tosin ei iltasella sitten enää. Nyt onnistuu normaali kotiolo suht kuivana, kävelytkin, tosin erikoistilanteissa lirahtaa usein ja varsinkin illalla. Ja tilanne on näin kotioloissa ja kun rakko ei kovin täydeksi ole päässyt. Harjoitukset ohjeiden mukaan jatkuu.
3kk leikkauksesta: Virtsanpidätys tokenee sekin hitaasti, tosin vaipoissa kuljen edelleen. Olen käyttänyt Tena 1:stä viime viikot. Reipas liikunta aiheuttaa hieman vuotoa, esim juostessa niin, että sen huomaan, golf-kierroksellakin tulee vähän, osin huomaamatta, mutta muu oleminen on useimmiten kuivaa. Pidättäjälihaksen harjoittelua jatkan toki.
4,5kk leikkauksesta: Virtsanpidätys on parantunut edelleen, tosin hitaasti ja vaipoissa kuljen vieläkin. Pääosin pysyn nykyään kuivana. Reipas liikunta aiheuttaa hieman tihkuntaa, esim juostessa tai tennistä pelatessa tulee vähän vaippaan, osin huomaamatta, ja niin vähän, että välillä epäilen, että tuleeko lainkaan. Päivisin toimistolla ja varsinkin öisin pärjäisin varmaan ilman vaippojakin, vaan vielä en ole osannut pois jättää. Hädän tunne tulee edelleen ehkä hieman aiempaa herkemmin, varsinkin liikkuessa.
Tumppi | 2.8.2015 klo 08:56:35