Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.

Miesten syövät

Viides viikko

Viides viikko on kulunut. Heti aluksi kyselenkin miten on "Toimasanin" hoito edennyt? Aloitimmehan samaan aikaan! Oletko pystynyt käymään töissä koko ajan? Itse olen eläkeukko, joten siitä ei ole ongelmaa.

24 kertaa on jo takana ja 13 enää jäljellä. Tämä viides viikko on sujunut hyvin, jopa paremmin kuin tuo edellinen. Ainoastaan iltapäivisin sädetyksen jälkeen on tuntunut lievää tukkoisuutta virtsantulossa, mutta sekin on helpottanut, kun asentoa on vaihtanut vähän. Ilmeisesti sädetys "turvottaa" eturauhasta heti, mutta tilanne korjaantuu muutamassa tunnissa. Kirvelyä ei ole ollut pissatessa eikä suolenkaan suunnalla.

Hoitajat kovasti kyselevät aina loppuviikolla tilannettani ja he käsittelevät potilaiden "kunnon" viikoittain lääkärien kanssa. Eräs toinen ER-potilas kertoi minulle, ettei mitään haittaavaa ärsytystä ole hänellekkään ilmaantunut. No tämä on hyvä viesti ainakin itselleni, joten luottamus onnistuvaan hoitotulokseen on ainakin vielä. Lopullinen varmuushan hyvästä lopputuloksesta jää parin vuoden päähän. Mutta sama tilanne kai olisi joka tapauksessa.

Sädetyshän kuulema vaikuttaa solujen DNA:han. Ja nimenomaan plokkaa syöpäsolujen kasvamista, ilmeisesti tappaenkin niitä. Toki terveetkin solut saavat pöllytystä. En tiedä, mutta ehkä hoitotapahtumin voisi liittää yhden pakollisen puolen tunnin tietoiskun ihan vaan siitä, mitä se sädetys tarkkaan ottaen tekee.

Hoitokone on toiminut eleettömästi. Itse sädetyshän kestää yhteensä vain noin minuutin. Vain kerran on kone pysähtynyt kesken toiminnan. Huomasin, että sädetys loppui kesken ja käpälä pysähtyi. Kone hiljeni kokonaan. Odottelin liikkumatta. Hiljaisuutta kesti noin 2 minuuttia ja sitten kone heräsi taas jatkaen aikaisempaa kulkuaan. Hoidon päätyttyä kysyin, mitä tapahtui. Tietokoneen kuvaruudulle oli tullut viesti, jota hoitajat yksin eivät saa kuitata. Paikalle haettiin lisää porukkaa ja näin toiminta jatkui.

Toivossa eletään, että syopö saa murskatappion!

karix | 11.3.2011 klo 12:47:18