Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.

Miesten syövät

Re: Eturauhassyöpä, jota ei hoidettu ajoissa

Ikävää lukea tällaisista tapauksista. Toivotaan, että hoitokeinoja sinulle löytyy ja ne tepsivät, vaikka hoidon aloitus olisikin myöhästynyt pahasti. Todellista tilannettahan "vuosi aikaisemmin" ei enää tiedetä. Elämä jatkuu, tuleen ei pidä jäädä makaamaan, aina on toivoa.

Itse olen ymmärtänyt, että tässä sairaudessa ei viikkojen tai kuukausienkaan viivästys hoidossa vielä tilannetta aivan totaalisesti pahenna.

Myös yksi asia on minulle ollut oman terveyteni osalta hyvin selvää. Olen itse vastuussa omasta terveydestäni ja sen seurantaa ei voi kenellekään ulkoistaa. Toki voi edellyttää, että työterveys ilmoittaisi aina poikkeamat verikokeissa, mutta näinkään ei ehkä enää aina tapahdu.

Siksi olen aina itse ottanut haltuuni kaikkien verikokeiden tulospaperit ja tutustunut niiden tuloksiin raja-arvoineen. Tein psa-tuloksistanikin taulukon 10 vuoden ajalta ja näytin sen lääkärilleni, joka normaalisti olisi nähnyt vain viimeisen PSA-arvoni ja todennut, että eihän tämä ole pahan näköinen. Hän sitten tutki kynän kanssa kolmea...neljää viime tulosta ja mietti ääneen, että huonoon suuntaan on trendi. Päätti sitten, että eipäs enää odoteta, vaan otetaan näytteet. Ja bingohan se oli! Itse kuitenkin ajattelen niin, että tuo tekemäni PSA-tulosten taulukko ratkaisi asian. Siitä löytyi ratkaiseva tieto lääkärin päätöksenteolle.

karix | 15.7.2013 klo 22:14:01