Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.

Miesten syövät

Takapakkia

Tervehdys. Vähänpä arvasin viikko sitten tänne kirjoitellessani mitä olisi kohta tulossa. Samana iltana klo 23 jälkeen nukkumaan käydessä aivan hillittömät kivut alavatsalla. Otin paria särkylääkettä ja koitin olla erilaisissa asennoissa. Makuullaan ei voinut olla lainkaan, seisovillaan juuri ja juuri. Kivut lieventyivät aina hetkeksi ja palasivat taas. Viimein klo 3 soitin Peijaksen osastolle ja sain lähetteen päivystykseen, jonne lähdin saman tien. Tuossa vaiheessa kivut onneksi jo alkoivat myös hellittää. Puoliltapäivin ultraäänitutkimukset ja iltapäivällä sisään osastolle.

Lopulta kävi ilmi, että olin saanut veritulppien ehkäisyyn annetun verenohennuslääkkeen (Pradaxa) sivuvaikutuksena leikkausalueelle verenvuodon ja edelleen verihyytymän virtsarakon ja virtsaputken sauman tienoille. Hyytymä kuulemma muutamassa viikossa paranee luonnollisesti. Pradaxa vaihdettiin ns. napapiikkiin.

Maanantaina oli katetrin tarkistus. Hyytymä oli estänyt sauman paranemisen. Seuraava tarkistuskin on vasta 2 viikon kuluttua, joten vähintään reilut 3 viikkoa joudun katetria pitämään. Vaikka aiemmin mainitsin, että ei tuo niin kauhea hankala ole, niin olisi vähempikin kyllä riittänyt!

Kaiken kukkuraksi sain myös bakteeritulehduksen, joka lähinnä ilmeni kovina tulehdusarvoina ja kuumeena. Lisäksi osoittautui, että kyseessä on ESBL-bakteeri (Extended Spectrum Beta Lactamase) eli bakteeri, joka on resistentti useille antibiooteille. Sairaanhoitaja ilmoitti asian sanomalla, että minulla on sairaalabakteeri. Minut eristettiin omaan huoneeseen. Muutaman tunnin olin epätietoinen, onko kohdallani tepsivää lääkettä olemassa. Onneksi lääkäri sitten kävi tarkentamassa asiaa ja tehoava antibiootti oli itse asiassa jo aloitettu; informaatio vaan tuli vähän pätkittäin. Omassa lähipiirissä on muutama hyvin surullinen tapaus liittyen sairaalabakteeriin, joten jonkin aikaa ehdin olla aika kauhuissani. Välttämättä bakteeri ei ole sairaalasta peräisin. Hygieniahoitajan mukaan olen todennäköisesti päätynyt sen kantajaksi työmatkallani Intiassa. Tiedä häntä sitten.

Lopulta Itsenäisyyspäivänä sitten kotiuduin voimakkaiden antibioottien kera. Eli yhteensä reilut viisi vuorokautta sairaalassa tällä kertaa.

Tällaista tällä erää. Positiivisena asiana leikkausalueen kivut ovat aika lailla lieventyneet eikä muutamaan yöhön ole tarvinnut herätä ottamaan särkylääkettä. Watsonin kommenttiin perheen merkityksestä on helppo yhtyä!
jukka56 | 7.12.2013 klo 19:34:06