Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.

Miesten syövät

Tumpin ers, kokemukseni.

Ajattelin kirjata tällä hyödyllisellä palstalla tarinani, eturauhassyöpäni, miten asiat etenevät, miltä tuntuu, mikä mietityttää, jne. Josko olisi joskus tietoa muille, miten eräs tarina eteni.

Sain kuulla viikko sitten, 4.4.2013, että minulla on eturauhassyöpä.
Kyllä oli yllätys. Oli vaikea uskoa. Mykistävää. Minulla syöpä. !!
Urologi kertoi, että osin kiltti, mutta 10% ei, joten ikäiselleni, 56v, sopivin hoito olisi poistoleikkaus.
Voi vide, ei ole totta.

Meillä oli töissä vuosihuolto helmikuussa eli terveystarkastus halukkaille, 3v välein tekevät, osallistuin ja verikoe kertoi, että muuten kaikki ok., maksa-arvotkin, mutta PSA 4,8 ja PSA-SUH 8%. Aiemmin ei ollut mitattu. Ei kuulemma syytä huoleen, mutta kannattaa tarkistaa. Ensin yleislääkäri tuseerasi (kokeilee sormella peräaukosta eturauhasta), ei havainnut mitään. Sitten viikon päästä urologi ja sanoi, että tuntuu kunnossa olevan, mutta oikealla aavistus hieman havaittavaa kiinteää, joten jatkotutkimuksiin. Kysyin arviota syövän olemassaolosta, sanoi että alle 50% jää.
14.3. otettiin 12 näytepalaa peräaukon kautta eturauhasesta. Puudutus ja 12 pientä täräystä, ei tuntunut kipua, mutta se värkki, etusormen paksuinen, liikkuu peräsuolessa, niin sen koin epämukavaksi. Ultraääni sanoi että normaalilta vaikuttaa, ja 28 ml kooltaan, ei siis liikakasvua.
Sitten koitti tuo 4.4.
Olin etukäteen siinä ajatuksessa, että ei siellä nyt mitään ole ja kun urologi hymyillen otti vastaa, niin arvelin, että ei huonoja uutisia ja sitten ”Valitettavasti havainnot on nyt niin, että sinulla on …syöpä…”
… ei meinannut mennä tajuntaan.. ei.
Kertoi tuloksista, jotta biopsiasta löytyi syöpää 5 koepalasta oikealta ja 3 vasemmalta puolelta eli 8/12:sta. Kertoi, että on kuin haulikolla ammuttu, mutta pääosin kiltin oloista, mutta että 10% on keskiaggressiivista ja sen takia seuranta ei olisi hyvä, vaan mun ikäisen hyväkuntoisen kohdalla suositellaan poistoleikkausta. On ainut keino päästä syövästä eroon, jos ei ole, kuten hän arvio, levinnyt. Kertoi muista hoitomuodoista, tuumasin, mitä nyt siinä tuumaukseen kykenin, mutta koin suosituksen sopivaksi.
Sovittiin, että laittavat minut HYKS/Peijaksen jonoon, 2-3kk kestänee päästä robottileikkaukseen.
Kerroin heti vaimolle ja töissä esimiehille, ja 2:lle ystävälle, jotenkin juttelu jakoi hämmennystä ja helpotti oloa. Sitten alkoi tiedonhaku netistä, esim tältä keskustelupalstalta, kunnes pää surraa ja kysymyksiä vaan lentelee.
Sain eilen postissa, 9.4., tutkimustulokset paperilla. Gleason oli 3+4=7, jossa 4:en osuus 10%. Kasvu on pääosin itsenäisinä rauhasina. Syövän osuus oli palojen pituudesta 17%. Ei tainnut olla ihan rauhallinen syöpä sittenkään.
Varasin heti ajan toiselle urologille, ensi viikolle, paljon on kysyttävää, että esim onko robottiavusteinen radikaalileikkaus paras ratkaisu, kun sillä on esim potenssiin vaikutusta, tosin kaikilla hoidoilla lienee jossain määrin, vaan onko tässä säästävä leikkaus mahdollinen, jne….
Katsotaan nyt, miten tästä eteenpäin, vaan mieliala vaihtelee paljon, välillä, että onpa kokemus ja välillä että…
minulla on syöpä !!

Tumppi | 10.4.2013 klo 20:58:33