Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.

Miesten syövät

Re: ERS, minun tapaukseni

Kiitos kaikille kommenteista.
Ajattelin vastata pariin

- minulla oli Gleason 7. Olen nyt myöhemmin ymmärtänyt että jos on korkeampi kuin 6 niin ei ole asiaa braky hoitoon. Olisin itse halunnut sen hoitomuodon, mutta kun ei.

- tuohon "Tuossa lukujasi katsellessa tuli kylmät väreet, kun totesin, että jo 2003 ensimmäisen PSA:si vapaan %-osuus oli vain 11 %".
* mielestäni kukaan lääkäri ei ole ollut kiinnostunut tuosta %-luvusta vaan PSA-T on "merkinnyt" jotain.
* tuota PSA'ta kun alkaa tutkia niin siinä pienen miehen pää menee sekaisin. täälläkin on sivukaupalla tietoa siitä miten mahdollisesti pitää lukea/ymmärtää PSA lukuja mutta jos muistelen omaa historiaani niin ei työterveys lääkärini, terveyskeskus lääkärini eikä (HUOM!) HYKS urologi reagoinut PSA arvoihini. Istun tässä kompuutterin edessä ilman eturauhasta ja se on aivan omaa syytäni, olin itsepäinen, pyysin itse/vaadin päästä koepaloille. En ole aikaisemmin huomannut mainita että isäni kuoli vatsasyöpään ja tämä on kyllä vaikuttanut päättäväisyyteeni.
Kaikkihan lähti etenemään vasta sitten kun kerroin että pissatessani naapurin aitaa vasten niin pääsen enää 0.5 metrin korkeuteen kun ennen heitin kevyesti puolentoista metrin korkeuteen.
Toinen asia jota olen yrittänyt selvittä on mikä on laboratorion osuus eri PSA arvoihin. Sehän voi sekoittaa pakan lopullisesti.
Minun arvoni jakautuu laboratorioiden kesken seuraavasti
2003-2007 Diacor näytteet, laboratorina Yhtyneet Medix laboratoriot
2008-2010 Espoonlahden TK, laboratoriona HYKS laboratorio

Ainakin minä menin lopullisesti umpisolmuun kun

- lokakuu 2010 PSA arvoni, HYKS lab 3,52 - 12%
- maaliskuussa 2011 sain syöpätuomioni ja siltä istuimelta menin Diacor'iin ja pyysin heitä analysoimaan PSA arvot. Tulos 2,5 - 17% eli aivat "normaalit". Yhteenvetona, jos olisin jäänyt Diacor'in tarkkailuun myös 2008 ja siitä eteenpäin niin olisin luultavasti saanut terveen paperit. En olisi itse alkanut epäilemään mitään kun ei olisi tullut vaihtelua PSA arvoihin vaan olisin jatkanut matalan kaareni kanssa.

Kaiken kaikkiaan, kuten kirjoitat, tämä paholainen yllättää kenet tahansa ja koska tahansa ja vaatii tarkkaa seurantaa, ei vaan PSA arvoja, vaan koko alapään systeemin toimivuutta.

Rauhallista Joulua kaikille, kyllä me tästä vielä noustaan
axel | 22.12.2011 klo 18:02:05