Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.

Miesten syövät

Re: Alhaisen PSA:n merkitys

Moi Jore
ja kiitos kysymästä. Pohdintasi alhaisesta PSAsta tuntuu hyvin loogiselta, joskaan en taida olla itseäsi parempi asian arvioija. Sinulla PSA-vaihtelu on hyvin vähäistä ja johtunee laboratoritekniikasta ja elimistön muualta kuin eturauhasesta aiheutuvan pitoisuuden vaihtelusta. Tapauksessasi saataisiin varmaankin vähän aikaisemmassa tilanteessa PSAn nousu kiinni, kuin jos pidettäisiin rajana 0,2. Mikä olisi sitten se alempi kriteeri sädehoidon aloittamiselle (kuin 0,2), en osaa sanoa, mahdollisesti ei kukaan muukaan. Ja toisiko sädehoidon aloituksen varhentaminen tuon 0,2-arvon alapuolelle lisää elinvuosia? Nytkään kaikki biokemialliset relapsit prostatektomian jälkeen eivät edes johda havaittavaan metastaattiseen tautiin (ainakaan järkevien seuranta-aikojen sisällä). Kaikki esittämäsi asiat ovat merkittäviä ja tutkimuksen arvoisia ja luulen, että tulemme vielä kuuulemaan vastauksia lähitulevaisuudessa. Kun nyt 3 vuodessa edes herkkä PSA-mittari ei ole yhtään värähtänyt, arvelen Sinun voivan olla turvallisin mieli.

Hyvää vointia vaan Jore, asiasi ovat hyvin raiteillaan! Itse olen kohta menossa 1-vuosi kontrolliin.
Watson | 9.3.2014 klo 16:53:22