Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.

Lapsellani on syöpä

Teratoomasta

Hei kaikille!
Olen jo viime vuodesta alkaen seurannut tätä palstaa ja nyt päätin kirjoittaa.
Tyttäreltäni leikattiin pepusta teratooma hänen ollessa 8 kk ikäinen. Patti ilmestyi 2kk aiemmin, tytön ollessa 6 kk ja alkuun sitä epäiltii rasvapatiksi. MRI tutkimus puhui toista ja alkuun oli suuri pelko myös pahanlaatuisuudesta. Patologin mukaan kyseessä oli kuitenkin kypsä teratooma, ei maligniin viittaavaa. Kontrolli MRI paljasti 3 kk myöhemmin residiivitumorin, joka operoitiin tytön ollessa tasan 1v. Siinä ei kuitenkaan löytynyt edes teratooma kudosta, vain arpikudosta. Toukokuussa tänä vuonna kontrolli MRI paljasti jälleeen löydöksen. Nyt sitä seurataan, kaksi kertaa on tehty uä ja 3 kk päästä tehdään jälleen MRI. Viimeisimmässä ultrassa löydettiin myös kysta munasarjasta.

Tyttöni on iloinen, pirteä ja näpsäkkä 1.5 vuotias. On suuri haaste olla näyttämättä hänelle sitä pelkoa, joka minulla on hännen terveydestään. Tyttöni sai alkunsa 5 v. lapsettomuushoitojen jälkeen ja on arvokkain asia elämässäni. Välillä tuntuu siltä kuin pää hajoaisi tämän pelon kanssa. Joka kerta kun sairaaalassa käydään, niin jotain huonoa/uutta kuullaan. Lisäksi olen olltut osi pettynyt siihen hoitoon jota olemme saaneet. Tietoja on salattu, ne on saanut itse kaivaa esille, tukea ei ole saanut jne. Kuinka sitä uskaltaisi luottaa tulevaisuuteen kun ei uskalla luottaa edes tytön lääkäreihin?

Tiedän että murheeni ovat pinet verrattuna moneen teistä. Silti pelkkä syövän alituinen pelko on musertavaa. Miten siitä voi päästä yli?

Toinen iso ongelma on tiedon saanti, teratoomasta lapsella on hyvin vähän tietoa saatavaillä, lähinnä suom. kieliset lähteet puhuvat kives tai munasarjasyövästä teratooman yhteydessä.

Voimia jokaiselle tulevaan syksyyn!
Wilma26 | 16.8.2006 klo 21:09:39