Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.

Lähipiirissä syöpäpotilas

Re: sappitiehyen syöpä

Hei,

Täällä myös kolangiokarsinooma kyseessä, miehelläni. Todettu vuosi sitten ja silloin laitettu stentti. Maksa-arvot diagnoosihetkellä aika korkeat, mutta laskivat itsekseen stenttien avulla. Nyt melkeinpä vuosipäivänä iski kolangiitti (sappitietulehdus) ja stentit osittain tukossa. Vaihtoivat tänään yhteen metallistenttiin kun eivät enää kasvaimen koon vuoksi saaneet toista maksan sisään. Nyt odotetaan, että ercp toimenpiteestä aiheutunut haimatulehdus väistyisi. Mitään hoitoja ei koskaan aloitettu, eikä leikkaus ole kuulemma mahdollinen kasvaimen koon ja sijainnin takia (hilusalueelta lähtenyt), nyt kasvain miltei vienyt puolet maksan tilavuudesta ja laihtumista tapahtunut muutama kilo viime vuodesta. Potilas itse jaksaa olla toiveikas, itse ihan rikki.
Syöpäklinikalta ei juuri apua tunnu saavan, ei edes henkistä sellaista.. näköjään mitä harvinaisempi syöpä, sitä huonompi valmius/alttius hoitaa.
Maailmalla paljon edistystä juuri näiden syöpien hoitoon, (lueskellut usean kk:n ajan netistä) mutta jostain syystä Suomessa ei haluta tehdä yhteistyötä muiden maiden kanssa, varsinkaan kun kyse uusista ja kenties perinteistä poikkeavista hoidoista.
Itse olisin kiinnostunut immunoterapiasta, sekä matala-annoksisesta sytostaatista, vaikka sitten gem-cis hoidoilla, jota meillekin aluksi tarjottiin palliatiivisesti tietysti..

Vertaistukea kaivattaisiin erityisesti tästä syöpätyypistä kärsivien kanssa, oireita ja verikoetuloksia kun voi olla monia erilaisia, sekä tietysti levinneisyysasteita..
mint | 8.7.2015 klo 23:54:13