Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.

Lähipiirissä syöpäpotilas

Re: Hodkingintauti

Hei!

Olet varmasti järkyttynyt veljesi sairastumisesta. Sellainen pistää miettimään asioita ja elämää ylipäätään monelta kantilta. Epävarmuus ja huoli läheisestä kalvaa ja itsensä tuntee avuttomaksi kun ei oikein tiedä mitään sairaudesta tai siihen liittyvistä hoidoista ja lääkkeistä. Olen käynyt tuon kaiken läpi läheiseni sairastumisen myötä. Nyt sairastan itse parantumatonta, levinnyttä syöpää.
Aina kun kuulee jonkun sairastuvan vakavasti, sitä tarkkailee itseäänkin ja kuvittelee jos jonkinmoista oiretta.

Minulla ei ole kokemusta Hodkinintaudista, mutta yleisesti ottaen sytostaattitiputuksen aika riippuu sytostaatista ja siitä, tiputetaanko yksi vai useampi lääke. Omalla kohdallani sytostaateista riippuen olen ollut sairaalassa 1-3 tuntia.

Sytostaattien aiheuttamat sivuoireet ovat kovin yksilöllisiä. Itse olen kokenut, että sivuoireet ovat helpottaneet kahden ensimmäisen kerran jälkeen jonkun verran joidenkin sytostaattien kohdalla. Olen sairastanut kuusi vuotta ja käynyt läpi useita hoitoja ja useita eri sytostaatteja ja sytostaattiyhdistelmiä.

Veljesi on nyt hyvässä hoidossa ja kaikki mahdollinen tehdään varmasti sairauden häätämiseksi.
Syöpäyhdistyksillä (ja sairaaloissakin pitäisi olla) oppaita syöpään sairastuvan omaisille. Oppaita on tehty eri syöville joten saisit tietoa juuri Hodginintaudista ja sen hoidosta. Kysypä veljeltäsi jos hän saisi tuotua sellaisen sinulle tai voit vaikka ottaa yhteyden paikkakuntasi syöpäyhdistykseen.

Toivon sinulle ja veljellesi voimia sekä toivoa hoitoihin ja kaikkeen elämässä. Syöpä-sanalla on edelleen huono kaiku, mutta lääkkeitä on paljon ja siitä voi myös parantua.
Carinna
Carinna | 25.7.2015 klo 00:35:07