Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.

Lähipiirissä syöpäpotilas

Itsemurha

Moderni yhteiskunta tutkii ja tilastoi lähes kaiken ihmisestä hedelmöityksestä hautaan. Varmaan löytyy tilastotietoa siitäkin, kuinka moni parantumattomasti sairas päättää itse päivänsä. Vielä enemmän kiinnostaisi kuulla tämän foorumin osallistujien kokemuksia. Kynnys jakaa kipeä asia saattaa tosin olla korkea. Työtoverini pitkälle edennyttä syöpää sairastanut mies hukuttautui lomamatkalla. Ei ollut helppoa lesken ryhtyä järjestelemään ruumiin kuljetusta, lääkärintodistuksia, poliisitutkintaa, hautausta. Eikä ollut helppoa kertoa asiasta sukulaisille, työtovereille ja tutuille.

Tämä tapahtui muutamia vuosia sitten. Tunsin suurta myötätuntoa noita ihmisiä kohtaan. En silloin aavistanut, että päätyisin itse tilanteeseen, jossa mies lähtee metsään pilleripurkki taskussa aikomuksenaan lopettaa sietämättömät kärsimyksensä. Tällä kertaa onnistuin estämään aikeen. Jatkuvasti kuitenkin kalvaa ajatus, onko minulla edes oikeus puuttua asiaan, jos sairas ehdoin tahdoin, täydessä ymmärryksessä haluaa päättää elämänsä.
Sarisaara | 15.2.2014 klo 12:19:40