Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.

Lähipiirissä syöpäpotilas

Re: Mummoni.

No, minun äidilläni oli...
Lähti rintasyövästä etäpesäkkeinä keuhkoihin ja aivoihin.
Äiti sai sädehoitoa aivojen nuppineulan kokoiseen kasvaimeen, mutta aika lailla kolmessa kuukaudessa kaikki oli ohi.

Mutta huomaa, tämä oli kymmenen vuotta sitten. Tiedän, että hoitomenetelmät ovat kehittyneet valtavasti. Mahdollisesti aivokasvain on sellaisessa paikassa, että se pystytään leikkaamaan. Syöpätyyppi ratkaisee myös hoitoennusteen.

Minun suhteeni äitiin tiivistyi noihin viimeisiin kuukausiin, kun hoidin häntä kotona. Olin vieressä sisarusteni kanssa vuorotellen yötä päivää, lauloin ääneni käheäksi äidin lempilauluja, pesin, syötin ja pidin kädestä. Hän meni ikään kuin "peruuttamalla" takaisin lapsuuteen, kunnes oli enää vauva. Totuin siihen, että hän kutsui minua mummiksi :).

Silloinkin jo ymmärrettiin kivuttoman hoidon merkitys, joten meillä oli morfiinipumppu käytössä kotona. Ei ole mitään hätää tai pelättävää. Ikävän ehtii elää rakkaansa kanssa todella läsnä ollen, jos ennuste on tosi huono.

Toisaalta, jaksan uskoa nykylääketieteen hämmästyttäviin tuloksiin: Minulla oli todennäköisesti sama geneettinen syöpä kuin äidilläni. Minä olen nyt terve. Syöpätyyppi oli triplanega, mutta minut parannettiin. Geenivirhekin on, mutta sen vaikutus pystytään eliminoimaan. Ole rohkea ja rakasta rakkaintasi!
Myrkkysieni | 13.10.2014 klo 17:53:57
  • Mummoni.
    nonjonna
    10.10.2014 klo 00:13
    • Re: Mummoni.Myrkkysieni
      13.10.2014 klo 17:53
    • Re: Mummoni.
      nonjonna
      20.10.2014 klo 12:56