Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.

Lähipiirissä syöpäpotilas

Re: Haimasyöpä

Hei,

tiedän että omaisille on todella raskasta seurata lähimmäisen vakavaa sairautta mutta koska olen potilas niin puhun potilaana. Potilaan oma toive on tärkein, valitettavan usein omaiset ajattelevat omaa menetystään ja unohtavat täysin mitä potilas itse haluaa. Niin me sairaat pääsemme pois ja omaiset jäävät suremaan, totta.
Itse sairastan parantumatonta levinnyttä syöpää ja syöpääni ei voida hoitaa sytostaateilla eikä millään perinteisillä syöpälääkkeillä tai hoidoilla. Kuulun lääketutkimukseen ja syön tabletteja jotka estävät verisuonien kasvun. Minulla on metastaatteja keuhkoissa ja vatsassa. Tällä pysäyttävällä lääkkeellä olen elänyt kohta 3 vuotta. Itse olen törmännyt usein ja moneen otteeseen siihen asiaan että Husin alueella ei leikata kasvaimia vaikka sillä saisi lisäaikaa. Ja moni kollega on sitä pyytänyt. Muualla Suomessa leikataan ja kirugeja löytyy siihen. Myös itse olen päättänyt että en saa Husin alueella leikkausta niin lähden sitä kysymään muualta Suomesta ja tiedän että esim Tre leikkaa myös levinneitä syöpiä ja näillä saa lisäaikaa. Eikös meillä ole Suomessa oikeus vaihtaa hoitopaikkaa, no vaikka väliaikaisesti asumalla muualla.
Itse olen Syöppärillä tiedustellut asiaa ja minulle on vastattu että ei ole kirurgeja jotka suostuvat leikkaamaan ja usein yksi lääkäri päättää kannattaako leikata vai ei.
Lääkkeen vuoksi sain sivuoireita ja suoleen ongelmia pari vuotta sitten, jouduin Jorviin monta kertaa ja en voinut syödä syöpälääkettäni ennen kuin suoli korjattiin, olin alle 50 vuotias ja epätoivoinen. Viimein syöpälääkärini sai lääkärin leikkaamaan ja pystyin jatkamaan syöpälääkitystäni. Kirurgit ilmeisesti ovat niin ylityöllistettyjä että heidän täytyy tehdä ratkaisu kenelle leikkauksesta on eniten hyötyä. Syytä en tiedä.
itse olen tyytyväinen Syöpäklinikan hoitoon, on toki paljon asioita joista pitää itse pitää huolta. Onneni on että minulla on 3 vuotta ollut sama lääkäri ja hän on minun pelatukseni. Mutta hän on onkologi ja on leikkausta vastaan.
Jokainen päivä on jonka saa elää, ilman kipuja ,on elämisen arvoinen.

sm | 15.10.2013 klo 16:24:05