Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.

Lähipiirissä syöpäpotilas

Re: Syöpäpotilaan alkoholismi

Piksu, suurkiitos rehellisestä vastauksestasi! Tämä sivusto on hyödyllinen koska lukemalla toisten kokemuksia saa monenlaista tietoa sairaudesta ja hoidoista. Olen kuitenkin kaivannut keskustelua syöpäsairaiden päihteiden käytöstä. Tilastojen mukaan (esim. Päihdelinkki) väestön kymmenesosa juo noin puolet kaikesta kulutetusta alkoholista. Jos joka kolmas suomalainen sairastuu syöpään, varovaisenkin arvion mukaan syöpäsairaita suurkuluttajia on isohkon kaupungin väkiluvun verran. Ja jokaisella suurkuluttajalla on ainakin muutama läheinen ympärillään.

Miksi siis tämä hiljaisuus? Miksi esimerkiksi eturauhasyövän tai rintasyövän oireet ja hoidot herättävät vilkkaan keskustelun, mutta mahdollisesti mukana olevasta päihdeongelmasta vaietaan? Juoppouteen yleensä liittyy paljon häpeäntunteita ja tunnistan ne itsekin. Olen hakenut ja saanut apua ja olen onnekas kun minulla on muutama läheinen omainen ja ystävä joilta ei tarvitse peitellä tilannetta.

Ajatus siitä että ottaisin asian esille mieheni lääkärin kanssa tuntuu vaikealta. Kunnioitan hänen autonomiaansa ja tuntisin itseni "petturiksi" jos alkaisin toimia hänen tietämättään. Hän ei halua, että olen aina mukana hänen ja lääkärin tapaamisissa. Olen samaa mieltä, Piksu, että "salainen" toiminta saattaisi jopa pahentaa potilaan tilannetta. Tämän kirjoittelun tarkoitus on selkiyttää omia ajatuksiani ja tuntemuksiani, ja jos mahdollista, kutsua samassa tilanteessa kamppailevia mukaan keskusteluun.
Sarisaara | 14.1.2014 klo 13:08:31