Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.

Lähipiirissä syöpäpotilas

Re: Miten tuen syöpäsairasta vanhempaa?

Hei!
Minulla on samanlainen "ongelma". Isäni sairastaa kurkkusyöpää, syöpä todettiin tänä vuonna (2014) helmikuussa. Syöpä leikattiin maaliskuun alussa, mutta kaikkea ei saatu leikkauksessa pois. Nyt isällä on menossa sädehoidot, 7 kertaa on saanut hoitoja, 26 kertaa ois jäljellä. Sädehoito on vaikuttanut isän vointiin, jaksamiseen, jalkoihin, liikkumiseen. Hän yrittää olla kovin "reipas" ja vähättelee vaivojaan, mutta kuulen ahdistuksen hänen äänessään.
Itse olen tosi ahdistunut ja peloissani tästä tilanteesta. Koitan tsempata isää jaksamaan, vaikka pelko hänen menettämisestään myllää mielessäni jatkuvasti.
Nyt olen huomannut, että oma jaksamiseni alkaa olla lopussa. Olen stressaantunut, itkuherkkä, koen erilaisia psykosomaattisia oireita, enkä pysty itkemään vaikka tuntuu, että koko ajan itku on kurkussa ja ahdistaa. Samalla kun puhun tai kirjoitan näistä omista "vaivoistani" koen syyllisyyttä niistä. Tyyliin; mitä minä tässä voivottelen, isähän tässä se sairas on!
Minua vaan pelottaa niin hirveästi! En halua menettää rakasta isääni, enkä halua, että hän joutuu näin kärsimään. Enkä voi enkä osaa auttaa mitenkään :(
Taitsu | 4.5.2014 klo 18:04:52