Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.

Lähipiirissä syöpäpotilas

Äidillä vatsassa syöpämuutos ja vatsaontelon karsinoosia - apua, kokemuksia ja vertaistukea?



Hei

Äitini sai eilen syöpädiagnoosin: vatsalaukun yläosassa syöpämuutos ja vatsaontelossa (pientä) karsinoosia. Hän on aiemmin sairastanut paikallisen rintasyövän (imusolmukkeet puhtaat) ja toipunut siitä hyvin. Keväällä olisi saanut terveen paperit, mutta nyt tämä...

Tuumori huomattiin kohtulaskeuman korjausleikkauksessa, kun vatsaontelossa oli nestettä. Äidillä ei ole muita oireita ollut kuin silloin tällöin vatsan kipristelyä. Ensi viikolla tähystetään vatsa, kun ei vielä tiedetä, onko syöpä vatsa- vai munasarjaperäistä. Voisiko olla munasarjasyöpä, vaikka munasarjoissa ei näy mitään?

Äitini on toiveikas, vahva ja reipas, mutta tuon karsinoosin vuoksi epäilen, että on liian myöhäistä parantaa. Ct-kuvissa ei näy, että olisi levinnyt muualle. Meillä on toiveena mieheni kanssa lapsi, voi kun äiti ehtisi hänet näkemään. Olen jäänyt ainoaksi lapseksi, kun veljeni kuoli 16-vuotiaana. Vanhempani ovat eronneet joskin ovat hyvissä väleissä. Isälläni oli kuukausi sitten aivoverenvuoto, josta onneksi selvisi. Olen kyllä osannut valmistautua äidin kuolemaan tuon rintasyövän yhteydessä, mutta toiveet olivat jo korkealla, kun toipuminen oli mennyt niin hyvin. Mieheni isällä on myös parantumaton syöpä, mutta hän on pari vuotta elänyt lääkkeiden avulla melko hyvin. Tuntuu vain, että minulle ja miehelleni annetaan nyt liikaa kestettäväksi... Mieheni ja äitini ovat todella läheisiä.

Onko kellään kokemuksia peritoneaali- eli vatsaontelon karsinoosista? Tarkoittaako automaattisesti parantumattomuutta ja nopeaa kuolemaa, vaikka onkin pientä kylvöä?
Surijatar | 3.1.2015 klo 09:42:24