Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.

Lähipiirissä syöpäpotilas

Re: Haimasyöpä

Parhaani yritän, ja välillä vain itken. Lähipiirissä kun meni naapuri vatsa alueen syöpään huhtikuussa. Ehti saada vain saattohoitoa. Sukulaiseni menehtyi heinäkuussa neljä päivää diagnoosin jälkeen. Kyse oli myös vatsa alueen syövästä. Tuska näiden kokemuksien myötä on siten ehkä hieman kovempi. Haimasyövän ennuste ei ole kovin mukavaa katseltavaa, toki jokainen potilas on tapaus erikseen. Rakkaus on kuitenkin liima, joka jotenkin pitää meitä kiinni kaikessa. Sisäistämiselle ei ehkä ole aikaa se tässä ehkä eniten pelottaa.

Hirviölle on annettava tilansa, niin potilaan kuin omaisen. On osattava myös myöntää, että vuoristorata jossa mennään saa aikaiseksi muutoksia ja kiukulle on annettava tilaa purkautua. Rohkaisen omia "teinejäni" kirjoittamaan juttelemaan tai huutamaan surunsa ja tukansa ulos, sillä siten se on helpommin kestettävissä. Olen myös sanonut miehelleni että minä aion itkeä kotona jos siltä tuntuu. Peittely on kuin huijaamista. Itkun mentyä on lohduttavaa paijata tai tulla toista lähelle ja saada olla heikko.

Meidät kirjattiin ulos syöpikseltä ja mitään hoitoa ei sieltä saada, ellei sitten palliatiivista kotisairaalan määräyksestä. Jouduimme olemaan kuukauden ilman hoitosuhdetta mihinkään, kun siirto kotisairaalaan meni vähän pieleen paperien (sähköisten lähetteiden) hukkumisen vuoksi. Jorviinkin pääsi vain poliklinikan kautta. Onneksi ei sinne tarvinnut mennä. Nesteytys lähti kulkemaan suun kautta ja suoli toimi peräruiskeiden avulla, joita minä onneksi osaan antaa. Tämä on ollut hämmennnystä aiheuttavaa ja emme aina osaa tai jaksa kysellä mihin seuraavaksi ja mitä on mahdollista tehdä. Surullisina ja ikään kuin lyötyinä hyväksyimme vain kotiin lähettämisen.

Taistelutahtoa sinulle! Muista olla itsellesi armollinen niinä hirviö hetkinä. Uskon, että läheisesi kyllä sisimmässään ymmärtävät ja silti välittävät sinusta.
tiha | 17.10.2013 klo 13:44:46