Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.

Hoidot ja seuranta

Monoklonaalinen gammapatia: oireet

Hei,

minulla diagnosoitiin tänä keväänä toukokuussa M-komponentti - tosin vain pieni määrä, 3.8 g/l. Jouduin kuitenkin tutkimuksiin ja seurantaan. Luuydinpunktiota ei ole vielä tehty. Kaikki muut veriarvoni ovat normaalien rajoissa - paitsi tuo mukaan ilmaantunut M-komponentti. Tautiluokitukseni on lääkärin mukaan monoklonaalinen gammapatia.

Olisin halunnut kuulla muiden kaltaisteni kokemuksia oireista - koska tässä vaiheessa mitään hoitoahan tähän tautiin ei anneta vaan seurataan veriarvojen kehittymistä 3 kk:n välein.

Kuvaan ohessa omia oireitani, jotka ovat ilmenneet tämän vuoden aikana - ja joiden linkitystä gammapatiaan en siis tiedä. Mutta koskaan aikaisemmin elämässäni (ikäni on 49) en ole vastaaviin oireisiin törmännyt. Siksi olen hiukan huolissani.

Oireet:
* keväällä toistuvat hengitystie-infektiot, jotka eivät parantuneet kunnolla
* todella voimakkaat väsymyskohtaukset keskellä päivää (ei siis mitään normaalia väsymystä). Minulla on kilpirauhasen vajaatoiminta jo aiemmin 4 vuotta sitten todettu ja lääkehoidossa eli tämä syy on poissuljettu väsymyksen aiheuttajana.
* petechiae (pienet pistemäiset veripurkaumat lähekkäin toisiaan) silmäluomissa, sekä ala- että yläluomessa. Ilmestyvät satunnaisesti. Poissuljettu ns. fyysisestä ponnistelusta johtuva petechiae (esim. voimakas kuntoilu, päälläseisonta, oksentaminen, yskiminen)
* voimakas ja häiritsevä ihon kutina kaulassa, olkapäissä, silmien ympärillä
* yöllinen tihentynyt virtsaneritys (2 tunnin välein käytävä vessassa, herään tähän joka yö monta kertaa)
* pahoinvointikohtaukset

Olisin kiitollinen kokemuksistanne - ne auttaisivat valottamaan tilannettani.

Hyvää uutta vuotta toivottavin terveisin,

Rubiini
Rubiini | 30.12.2012 klo 14:59:25