Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.

Hoidot ja seuranta

Re: Silmämelanooma

Hei!

Tuolla "Yleistä syövästä"-otsikon alla on pitkä ketju silmämelanoomasta. Ehkä löydät sieltä paljon tietoa.

Olen pahoillani että olet myös saanut tämän kurjan syövän. Omasta diagnoosistani on kohta kaksi vuotta. Samalla tapaa dgn minulle tuli yhtyllättäen. Kesken lauseen sain silmänsisäisen verenvuodon ja kahdessa tunnissa silmäklinikka tekaisi minulle syöpädiagnoosin, myös suonikalvon melanooma.

Käy ensin Helsingissä, selviää moni asia. Mm. tuumorin koosta riippuu miten pitkä hoitoaika on. Myös ennuste on osittain kiinni tuumorin koosta.

Silmän tuumori hoidetaan sädetyksellä joka on pitkäkestoinen silmään kiinni laitettavan sädelevyn ansiosta.
Riippuen kasvaimen koosta sädetysaika vaihtelee vuorokaudesta useisiin päiviin. Samaten sädelevyjä on eri kokoisia ja laatuisia. Minun syöpä vaati viikon sädetyksen. Levy laitettiin silmään pienessä leikkaussalioperaatiossa. Silmä oli puudutettu hyvin, en tuntenut mitään vaikka olin hereillä. Sädelevyn ollessa silmässä silmä oli tosi kipeä. Etenkin ajan myötä. Kai sen sijaintikin silmässä vaikuttaa siihen, omani tuli tuosta edestä osittain näkyviin ja hiersi sarveiskalvoa. Poiston jälkeen silmä näytti möyhennetyltä tomaatilta, mutta meillä oli kaukomatka tilattu jo ennen tätä syöpää ja se oli kuukauden päästä sädetyksestä ja vaikkei silmä entisellään ollut, pääsin matkustelemaan aika siedettävästi. Tosin onhan siitä kaikenmoista vaivaa ollut. Pari kk olin vain sairaslomalla. Tosin olen ollut aika sitkeä näine näköongelmineni vaikka teenkin tarkkaa työtä ja tarkka näkö on tarpeen.

Kaikenkaikkiaan kipu ei ole ollut järisyttävää. Ja pahimmat kivut katosi kun sai levyn pois silmästä ja vielä kun tikit sulivat pois silmää raapimasta helpotti kipu vielä paremmin. Hoitoaikana toki kannattaa ottaa kipulääkettä, Panacod pore oli minulle toimiva. Kyllä sinä tulet ne hoidon ohessa hyvin kestämään. Vaikka pitää muistaa sekin, että varmasti on paljon eroavaisuuksiakin riippuen tuumorin sijainnista ja koosta, ja muusta. Itsellä taisi mennä pari viikkoa ennenkuin pääsin Helsinkiin oman sairaalan diagnoosista. Ja Hesan käynnin jälkeen sädelevyhoitoon pääsin vasta kolmen viikon kuluttua. Viivettä tuli koska tuumorini oli niin kookas, että tarvin suurimman kultajodilevyn, ja ne olivat käytössä, samoin he jollain tapaa aktivoivat ne jotenkin kimpassa. Ihan varmasti kertoilevat sulle näistä siellä Helsingin polilla. Kirjoita kysymyksiäsi paperille, että muistat kysellä kaikki mieltäsi kaivelevat asiat. Ja toki kerron sinulle lisääkin jos haluat. Vertaistukea ei kauheasti löydy, tämä on aika harvinainen syöpä ja enemmän vielä iäkkäämmän kansan syöpä, mutta silti tunnen nyt ikäisiäni naisia (n.40) 5 kpl, joiden kanssa viestiä ollaan satunnaisesti kirjoiteltu. Ne kontaktit on olleet tärkeitä, tämän netin ansiosta ne on löytynyt.

Kesäkuun syöpälehdessä muuten on juttua silmämelanoomasta jonka olen kirjoittanut. Koita löytää se käsiisi. Tai voin laittaa sen sähköisestikin jos annat sähköpostiosoitteesi.

Tsemppiä sinulle. Rohkeasti eteenpäin. Kyllä ne asiat siitä selkiytyvät jo varmasti ensimmäisen Hesakäynnin jälkeen.
P.S Olen Turusta :)

tiltu | 11.8.2008 klo 00:58:07