Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.

Hoidot ja seuranta

Kohdunpoiston leikkauksen komplikkatio, vatsaontelossa lymfaneste, imuneste, chylys, maitiaisneste

Moi

Minulta leikattiin robottiavusteisesti marraskuussa 2013 kohtusyövästä johtuen kohtu, munasarjat ja imusolmukkeita, sekä vatsapaita. Neljäntenä päivänä leikkauksesta toinen reisi ja vulva alkoiva turpoamaan. Minut kuitenkin kotitutettiin.

Turpoaminen kuitenkin jatkui ja kahden päivän päästä jouduin lähtemään päivystyksen kautta osastolle takaisin koska turvotus oli niin voimakasta etten pystynyt liikkumaan ja pelkät vessakäynnit nesteen pakkautuessa jalkoväliin oli yhtä tuskaa. Minua alettiin hoitamaan antibioteilla koska epäilivät kyseessä olevan selluliittikerroksen tulehduksen, vaikka mitään muita merkkejä turvotuksen lisäksi ei tulehduksesta ollut. Paino nousi ja iho pingottui reilu kilo vuorokaudessa.

Kolmantena päivänä osastolla lopetettiin antibiootit ilman vastetta ja alettiin vihdoin hoitamaan lymfakierronhäiriönä. Tähän mennessä minulle oli kertynyt yli 10gk (eli 10litraa) nestettä polvien ja kylkiluiden väliin. Pikkuhiljaa nesteet saatiin liikkeelle "kuntopyörällä", nesteenpoistolääkkeillä, pienillä jumppaliikkeillä ja lymfahierojan avustuksella.

Ongelmaksi jäi "raskausvatsa". Jokin imusuoni oli niin pahoin rikkoontunut leikkauksessa, että se vuoti suoraan vatsaonteloon. Vuorokaudessa nestettä kertyi 400ml-1450ml. Tätä vaivaa hoidettiin pukteeraamalla ja asenatamalla dreeni. Mahaa dreenattin kahteen otteeseen yht vajaa 20vrk. Kun dreeniä ei ollut maha kasvoi ja näytin viimeisillään raskaana olevalta naiselta. Toisella dreenauskerralla letkun aukko tulehtui ja kuumeisena jälleen päivystykseen dreenin poistoon ja antibioottikuuri.

Koetin kysellä lähes kaikilta vastaan tulleilta lääkäreiltä ja hoitajilta eikö asialle voi mitään tehdä, mutta en saanut avuksi kuin dreenin ja "kyllä se jossain vaiheessa paranee". Googlettelin myös kymmeniä tunteja ja yritin etsiä ratkaisua tähän ongelmaan. Kärsin vaivasta 2,5kk, kunnes jälleen uusi lääkäri jolta asiaa kyselin. Hän ohjasi ravitsemusterapeutin puheille ja sieltä löytyi ratkaisu; tämä ihana rouva laittoi minut rasvattomalle ruokavaliolla jonka seurauksena vatsassa valmiina oleet nesteet (noin 5litraa?) ja viikon aikana elimistön omat tuottamat nesteet saatiin kiertämääm ja vatsa katosi! Nyt olen kolme viikkoa syönyt rasvattomasti, tosin välillä hieman kokeillut josko uskaltaisi hieman pizzaa ja suklaata maistella.

Halusin laittaa tämän tarinan vinkkinä mahdollisille muille kohtalotovereille, itse en vastaavaa tapausta mistään löytänyt ja lääkärit toistelivat että tämä on poikkeuksellista ja erittäin harvinaista nykyisillä leikkaustekniikoilla. Huomasin myös että täytyy olla itse hyvin aktiivinen ja muistaa mainita aina lääkärin vaihtuessa että kyseessä ei ole syöpäkasvaimesta johtuva askitesnestekertymä.

Tsemppiä kaikille syövän ja sen tuomien oheisongelmien kanssa painiville.

Aurinkoista kevään odotusta
Katiliina
Katiliina | 17.2.2014 klo 20:42:53
  • Kohdunpoiston leikkauksen komplikkatio, vatsaontelossa lymfaneste, imuneste, chylys, maitiaisnesteKatiliina
    17.2.2014 klo 20:42