Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.

Hoidot ja seuranta

Medullaarinen kilpirauhassyöpä

Hei,

Äidilläni diagnosoitiin medullaarinen kilpirauhassyöpä viime viikolla ja olisin kiinnostunut kuulemaan muiden ko.syöpää sairastavien tai heidän läheistensään kertomuksia.

Kaikki alkoi, kun äitini havaitsi kyhmyn kaulallaan ja hakeutui tutkimuksiin alkusyksystä 2013. Lääkärikäynnin myötä kyhmy osoittautui kasvaimeksi, mutta ohutneulanäyte oli kuitenkin puhdas ja lääkäri vakuutteli kyseessä olevan hyvänlaatuisen kasvaimen. Lisäksi ehdotettiin seurantaa ja uuden ohutneulanäytteen ottamista puolen vuoden kuluttua. Äitini ei tyytynyt tähän, vaan meni toiselle lääkärille ja vaati lisätutkimuksia, sillä useiden eri nettilähteiden mukaan kilpirauhassyöpä ei välttämättä käy ilmi ohutneulanäytteestä. Lopulta tammikuun alussa 2014 kasvain poistettiin ja leikkauksen jälkeen lääkäri totesi kyseessä olevan "melko varmasti" hyvänlaatuinen kasvain.

Pettymys oli suuri, kun kolme viikkoa leikkauksen jälkeen 30.1 saimme diagnoosin, että kyseessä onkin kilpirauhasen medullaarinen syöpä. Lääkäri kertoi erehtyneensä luulemaan kasvainta hyvänlaatuiseksi, sillä hän ei ollut tavannut aiemmin medullaarista syöpää.

Äitini oli aiemmin tällä viikolla leikkauksessa, jossa häneltä poistettiin koko kilpirauhanen. Nyt odotamme aikaa syöpälääkärin vastaanotolle. Tässä vaiheessa emme tiedä sairaudesta juuri muuta kuin sen, että kasvaimella oli kokoa 1,4 cm.

Onko täällä ketään medullaarista kilpirauhassyöpää sairastavia tai heidän läheisiään? Kyseessä on harvinainen syöpämuoto, joten olen todella huolissani, että saako äitini asianmukaista hoitoa. Olisi ihana kuulla muiden kokemuksia mm. siitä, millaista hoitoa te tai sairastunut läheisenne olette saaneet.

Lääkärien epätietoisuudesta kertoo esim. se, että kilpirauhasen poistoleikkauksen tehnyt lääkäri kertoi alkuviikosta äidilleni, että seuraava askel hoidossa on jodihoito, jonka vuoksi äitini pitää olla ilman kilpirauhashormonia seuraavien viikkojen ajan. Kun äitini kertoi tämän minulle hämmästyin todella; olin nimittäin lukenut useista eri nettilähteistä, ettei jodihoitoa anneta kilpirauhasen medullaarisessa syövässä. Äitini välitti sanan lääkärille, joka tarkisti asian, ja tuli samaan lopputulokseen kuin minä: niinpä äitini sai kilpirauhashormonilääkityksen mukaansa sairaalasta. Äidiltäni ei myöskään poistettu kilpirauhasten läheisiä imusolmukkeita kilpirauhasen poistoleikkauksen yhteydessä, minkä olen lukenut olevan tyypillinen toimenpide medullaarisen syövän hoidossa.

Nyt toivoisin, että äiti pääsisi nopeasti asiaan erikoistuneen lääkärin vastaanotolle: oletan seuraavan toimenpiteen olevan syövän levinneisyyden kartoitus, joka varmasti määrittelee tarvittavat hoitomenetelmät.

Terveisin,

Suvi
suviriikkamaria | 6.2.2014 klo 15:12:55