Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.

Hoidot ja seuranta

Re: Pään ja kaulan alueen syöpäpotilaat..

Hienoa, että hoidot ovat takanapäin. Nyt sitten kuntouttelet itseäsi pikkuhiljaa. Kaikki palautuu pikkuhiljaa. Omista hoidoistani on nyt kulunut 3,5 vuotta, joten en ihan tarkkoja aikoja enää muista.

Makuaisti palautuu asteittain. Jotkin maut kestävät pitempään palautua, maistuvat siis lähinnä pahoilta ensin. Limakalvot eivät ihan heti hoitojen loppumisen jälkeen ala palautua. Mutta kun paranemisprosessi käynnistyy, niin aika nopeasti se sitten etenee. Itse hankin aikoinaan apteekista sellaisen vesipiipun, jolla hengittelin höyryhengitystä.

Syljen eritys palautuu asteittain, riippuu toki siitäkin, miten pahasti sylkirauhasia on kohdeltu. Ihan viimeaikoina olen huomannut, että syljeneritys vaikuttaa melkein normaalilta. Itse olen huomannut, että jos vaan jaksan juoda riittävän paljon vettä, niin sekin auttaa syljen eritykseen. Ja auttoi myös silloin alussa.

Apteekista saa apuja syljeneritykseen, kun vaan osaa etsiä. Jotkut ovat ihan liian voimakkaan makuisia. Eikä apteekissakaan aina tajuta, että ei ne syljeneritystä stimuloivat aineet paljoa auta, vaan pitää olla kostuttavia. Ruokaöljy on hyvä kostuttaja, samoin miedot ksylitolipastillitkin auttavat.

Ovathan ne sytostaattihoidot ja sädehoidot aika rankkoja. Mutta pikkuhiljaa niistäkin taas kroppa toipuu.

Muistan vielä, miten hienoa oli, kun pystyi ekaa kertaa syömään yhden vaniljavanukkaan! Mitään muuta ei pystynytkään. Ja suklaakin maistui ihan pahville! Mutta nyt maistuu taas jo liiankin hyvälle.
kullero | 24.2.2011 klo 22:25:19