Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.

Elämää ylläpitävällä lääkityksellä elävät

Re: krooninen myelomonosyyttileukemia ja Hydrea

Krooninen myelomonosyyttileukemia (KMML, englanniksi CMML) on tosiaan aivan eri tauti kuin krooninen myelooinen leukemia (KML). Eikä siihen auta mikään tavanomaisten syöpäkasvaimien kasvua mahdollisesti hillitsevä lääkitys, joten sellaiset neuvot ovat tässä yhteydessä hyödyttömiä. Eihän siinä edes ole mitään syöpäkasvainta vaan verta muodostava luuydin tuottaa liikaa yhden lajin valkosoluja (monosyyttejä).

Minulla todettiin KMML kesäkuussa 2009. Sain siihen lääkityksenä kotona asuen poliklinikalla Vidazaa pistoksina mahaan ja kotona tabletteina talidomidia noin puolentoista vuoden ajan. Mainitsemasi Hydrea on minulle tuntematon lääke. Tauti oli melkein kadonnut, mutta sitten se muuttui yhtäkkiä akuutiksi myelooiseksi leukemiaksi (AML). Sitä hoidettiin sairaalassa 20 viikkoa: ensin 3 sytostaattikuuria ja sitten kantasolusiirto 63-vuotiaana. Leukemiastani ei ole tällä hetkellä mitään merkkiä havaittavissa veressä eikä luuytimessä, mutta todennäköisesti se uusiutuu ennemmin tai myöhemmin ja silloin ei liene enää paljon tehtävissä. Kaikilla tuntemillani kantasolusiirrosta hengissä selvinneillä potilailla on ollut sen jälkeen vähintään yksi vaikea ylimääräinen vaiva. Minulta murtui heti leukemiahoidon jälkeen yksi selkänikama ja olen nyt selkävammainvalidi.
Timontti | 2.9.2013 klo 15:17:31