Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.

Elämää ylläpitävällä lääkityksellä elävät

Miten keskustella puolison kanssa?

Hei
Me kaikki, jotka "kuulumme" tälle keskusteluosastolle, elämme jatkoajan varassa toivoen sen tietysti olevan mahdollisimman pitkä. Itselläni on aivoihin levinnyt keuhkosyöpä, jota nyt hoidellaan miten hoidellaan. Olen keski-ikäinen nainen, jolla kotona kaksi kouluikäistä ja puoliso.

Kysymykseni onkin, miten keskustella puolison kanssa tulevaisuudesta? Hän ei halua puhua suunnitelmistani vielä, koska olen ollut hyvässä kunnossa eikä hän tietenkään halua vielä ajatella sitä lopullista vaihtoehtoa, joka on edessä halusi tai ei. Itse haluaisin suunnitella loppua käytännön kannalta, taloudellisia asioita, lasten tulevaisuutta jne. Mielestäni se auttaisi ainakin minua suhtautumaan aikanaan siihen lopulliseen lähtöön.

Vaikka kuolema ei olekaan koko aikaa mielessä (onneksi), ei sen läsnäoloa voi kieltää. Välillä on masentuneempia aikoja (kuten nyt), välillä elän päivä kerrallaan hyvää elämää kuten tarkoitus olisikin. En kuitenkaan voi pakottaa miestäni märehtimään tällaisilla asioilla, tuskin haluaisin sitä päinvastaisessa tilanteessa tehdä itsekään. Ainoa vaihtoehtoni on kirjoittaa toivomuksiani ja suunnitelmiani ylös, koska haluaisin tehdä hänelle asiat aikanaan helpommiksi.

MIten teidän perheissänne nämä asiat on hoidettu?
agata | 13.11.2010 klo 17:10:59