Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.

Elämä syövän jälkeen

Sormi taas suussa 15 vuoden jälkeen

Olen käynyt 15 vuotta sitten levinneen rintasyövän läpi. Tauti levisi hoidoista huolimatta, mutta hoitotasot nostettiin niin korkeaksi, että tiedettiin hoitovaurioita tulevan, mutta muuta keinoa ei ollut taudin nujertamiseksi.

Ja nujertuihan se. Tosin molemmat rinnat jouduttiin poistamaan. Sytostaatit aktivoivat myös reumakivut hirvittäviin mittoihin. Ja vaikka syöpä oli hoidettu pois, reumakipujen kanssa elämä oli hirvittävää tuskaa.

Kolme hälyytystä on tässä 15 vuoden aikana tullut syövän uusiutumisesta, mutta ne olivat harhahälyytyksiä. Loppumetreillä kuitenkin päädyttiin, ettei syövästä sittenkään ole kyse.

Nyt erityisesti mietityttää, kun 2007 syksyllä luusokartta kertoi epäilyttävästä löydöksestä oikeassa rintakehän puoliskossa, mutta sekin sitten vedettiin toililla tutkimuksilla pois, ettei se kuitenkaan ole syöpää.

Nyt sitten olin tukehtumisen partaalla, joka oli kehittynyt erittäin lyhyessä ajassa, lähes päivissä. Päivystyslähetteellä matkani kestikin 2 viikkoa sairaalassa, ja muutama päivä kotona ja taas toiset kaksi viikkoa sairaalassa.

Löydökset kauhistuttavia. Rinnattomalla ihmisellä levinnyt rintasyöpä. Okeassa keuhkopussista otettiin 5 litraa vettä pois ja vielä sinne jäi, kun poistoputki tukkeutui.

Varsinaista kasvainta ei löydy mistään, mutta syöpälääkärin mukaan keuhkoissa on rintasyöpä, rintalastoissa, ja enempää mulle ei olekkaan kerrottu. On vain kerrottu, että tilanne on VAKAVA. Tämän tiedon kanssa nyt pitää yrittää elää, kunnes saan kopiot potilastietoarkistosta noista kaikista tutkimuksista, ja niiden vastaussanelusta.

En pidä tällaisesta kaunistelusta. Olen suoran toiminnan ihminen, asiat pitää pystyä kertomaan avoimesti, olipa ne miten huonosti hyvänsä. Mutta johtuneeko sitten siitä, että olen maakunnallisesti aluellla, jossa on tyypillistä tällainen salamyhkäisyys.

Olen yrittänyt lueskella keuhkosyövästä tietoa. Tokko tuo eroaa mitenkään, vaikka aiheuttaja onkin rintasyöpä keuhkoissa?

Jos Sinä lukija, satut olemaan samanlaisessa tilanteessa tai olet ollut, että rintasyöpä keuhkoissa, olisi tosi mukavaa lukea Sinun tarinasi?
Pirstaleina | 28.10.2010 klo 21:35:18
  • Sormi taas suussa 15 vuoden jälkeenPirstaleina
    28.10.2010 klo 21:35