Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.

Elämä syövän jälkeen

Re: Milloin alkaa "elämä syövän jälkeen"?

-Aikaa ei voi oikeastaan mitata siihen ajankohtaan,milloin syöpäsairaus on ohitettu,sillä se on hyvin yksilöllinen asia.
-Viimeisten 11 kuukauden aikana olen käynyt läpi tutkimukset,syöpäepäilyn,leikkauksen,saanut syöpädiagnoosin,lisätutkimukset ja sädehoidon.

Kolme viikkoa leikkauksen jälkeen lääkärini kertoi,että tämä laji ei ehkä milloinkaan parane,mutta sitä seuraamalla voi elää vaikka vuosikymmeniä.

Lisätutkimusten jälkeen sain kuulla lääkäriltäni vapauttavan diagnoosin.Voin todennäköisesti olla vapaa taudistani koko loppuelämäni.Syöpäni oli havaittu harvinaisen paikalliseksi alkuvaiheessa olevaksi kasvaimeksi ja leikkauksessa oli saatu kaikki pois.Sädehoito annettaisiin vain varmistukseksi.

Heti leikkaukseni jälkeen minulla oli voimakas tunne siitä,ettei elimistössäni olisi (enää) syöpää.Tosin lääkärin lausunto kertoi muuta.Mutta silloin ei vielä ollut tiedossa koko totuus.Puolestani oli paljon rukoiltu.-Sitten lisätutkimusten jälkeen kuulin lääkäriltäkin,että olen terve taudistani.

Koin,että elämäni syövän jälkeen alkoi silloin.Tosin leikkaushaava kipuili ja muistutti olemassaolostaan - ja kiristelee vieläkin ajoittain.Ja suojelen vielä tulevanakin kesänä sädehoitoaluettani auringolta ja käyn harvenevin väliajoin kontrolleissa.(Yksi seurantakäynti jo takana).

Henkisesti koen,että olen sairastanut syövän.Se ei kummittele paljonkaan mielessäni,mutta sitävastoin myötätuntoni ja mielenkiintoni on jokaisen syöpäsairaan puolella,koska olen itse saanut tutustua tähän maailmaan,mikä oli minulle aikaisemmin niin tuntematon käsite.

En pelkää tulevaisuutta syövän suhteen,sillä elämäni on Jumalan kädessä.-Kaikkea muutakin voi tulla eteen ihmiselämässä-jota en tänään tiedä.Siksi murehtiminen olisi turhaa. -Elämää on elettävä päivä ja hetki kerrallaan ja syövän jälkeinen elämäkin voi olle elämää isolla Ee:llä.
Silmu | 5.11.2009 klo 23:26:26