Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.

Elämä syövän jälkeen

Re: Xelodan jälkioireet, mistä apua

Hei Tellervo onerva,

Olipa helpottavaa lukea kirjoituksesi, olen juuri mennyt ajoittain aivan paniikin partaalle aivan samanlaisista nivel kivuista joita kuvailit.

Minullahan xeloda loppui aika tarkalleen samaan aikaan kuin sinulla 8/12. Silloin oli suurin ongelma ne jalkojen ja käsien iho, johon jouduin syömään vahvoja särkylääkkeitä. Silloin en siis havainnut nivelkipua. Vaan lopetin särkylääkkeet melko nopeasti kun iho alkoi kestää kävelyä ja silloin alkoi nivelkivut. Minulla aivan sama yöllinen ongelma että kylkimakuulla lonkkaa alkaa jomottaa. Olen järkeillyt (tai yrittänyt pitää pään kylmänä) että koska nivelkipua oli jo silloin kun oli edellinen tarkka kuvaus, missä mitään ei löytynyt, ei tämä voi olla sitä luusyöpää. Mutta kyllä se ajatus aina hiipii mieliin, siksi kirjoituksesi oli tosi kallisarvoinen minulle !

Minulla siis kipu lähinnä liikkuessa reippaasti ja yöllä kylkimakuulla, mutta muuten ei lepokipua. Kipua on lähinnä nilkoissa, lonkissa ja ne olkapäät. Aivan sama kuin sinulla ,paidan pukeminen hankalaa. Muutenkin olen kauhean jäykkä, esim selkäranka kipuilee herkästi kun on niin jäykkä.

Kipu ei ole mitenkään voimakasta, vaan sellaista hiljaista jäytävää. Olen myös järkeillyt että olisihan se pahentunut jo kovastikin jos se olisi syöpää. Lääkärit ei tosiaan osaa siihen mitään sanoa, muuta kuin ettei ole syöpää ja käskevät venytellä.Ja ovat kyllä sanoneet että sytoista toipuminen vie vuosia... Vesiliikunta on hyväksi, tuntuu että kävely on tuskasta ja jäykistää lisää ja nivelet kipeytyy lisää.

Jalkojen ja käsien iho ei myöskään ole entisensä, vaan punoittava ajoittain, kutiseva ja iho halkeilee. Tarvitsee siis paljon rasvailua ja ei kestä paljoa mekaanista kulutusta.

Olen kuitenkin oikein tyytyväinen olooni, kun voin liikkua ja tauti näyttäisi pysyneen poissa. Uskon että nämä oireet helpottaa ajan kanssa. Tärkeintä että tauti pysyy poissa. Kiitos kirjoituksestasi, taas kerran huomattiin kuinka tärkeätä on jakaa kokemuksia...


Aurinkoista kevättä sinulle ja muille!
riitta47 | 10.3.2013 klo 11:12:53