Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.

Elämä syövän jälkeen

Re: Neuropatiasta eroon!

Kiitos paljon viestistä ja kokemuksista, Kuurankukkanen!

Onko sinulla tapahtunut hoitojen jälkeen suurta muutossa noissa tuntemuksissa ja niiden puuttumisissa? Haittaako neuropatia sinua nyt paljon?

Minulle vaiva on uusi, hoidot loppuivat vasta ja neuropatia tuntuu tulleen sen jälkeen. Odotin, että sivuvaikutukset menevät ohi nopeasti ja nyt kuulin, että osa voi tosiaan jäädä pysyväksikin. Harmittaa, vaikka pientä tämä nyt kuitenkin on, kun on sentään selvinnyt hengissä aika mankelista. Olen siitä iloinen, mutta silti minua vaivaa, etten pysty liikkumaan kuten ennen. Tietysti kunto kohoaa vähitellen, mutta tämä kömpelyys hidastaa sitäkin.

Minulla oli yksi noista hiukan harvinaisista syöpälajikkeista ja sain siihen lyhyen ja rankan kuurin kolmea sytostaattia. Niistä yksi, etoposidi aiheuttaa neuropatiaa.

Hoitojen aikana (siis tiputusten välilläkin) oloni oli enimmäkseen melko kurja ja nyt tuntuu hienolta olla taas liikkeellä. Liikun paljon, että pääsisin taas kuntoon, kun viime kuukausina olen joutunut olemaan paljon vuodepotilaana ja levossa muutenkin. Olen tainnut välillä rasittaa itseäni vähän liikaakin yhtäkkiä ja silloin olo on aika vaikea ja raskas. Tuntuu joskus, että kuntoutumisessa tulee takapakkia ja se vasta koettelee minun kärsivällisyyttäni. Muuten tuntuu, että suht. kevyt liikunta tekee todella hyvää ja raskasta en vielä jaksakaan.

Lepo onkin todella tärkeää, kunhan malttaisi vain. Mukavaa syksyä ja hyvää vointia sinulle myös ja muillekin täällä kävijöille!
kattis | 19.8.2012 klo 23:50:40