Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.

Elämä syövän jälkeen

Re: Sopeutumisvalmennuskurssit?

Hei,

Olen rintasyöpä potilas ja olin kurssilla viime vuonna. Yleisesti suosittelen näitä kursseja. Oli vapauttavaa olla isomman naisjoukon kanssa, jotka kaikki tiesivät mitä olen käynyt läpi viime vuosina. Sain oikein hyvää tietoa ruokavaliosta, liikunnasta ja ihan käytännön neuvoja muilta saman läpi käyneiltä.

Isoin auttava asia minulle oli kuitenkin henkinen vertaistuki. Esimerkkinä: en ollut uskaltautunut uimaan tai saunaan julkisesti rinnan poiston jälkeen mutta menimme porukalla kylpylään ja pääsin pelostani kerralla irti kun näin muiden rohkeiden yksirintaisten naisten rentoina nauttivan saunasta.

Kurssilla oli myös huono puolensa. Meidän ryhmässämme oli syöpään äskettäin sairastaneita ja parantumattomasti sairaita potilaita. Yhdistelmä ei mielestäni toiminut. Minulle jatkuva puhe kuolemasta kävi liian raskaaksi ja olen ollut depressiivisempi elonjäämis mahdollisuuksistani tämän kurssin jälkeen kuin ennen sitä. Samalla olen varma että parantumattomasti sairaat kurssilaiset olisivat kaivanneet enemmän aikaa puhua juuri heidän tilanteestaan.

Suosittelen siis kyllä sopeutumisvalmennuskursseja mutta kannattaa ottaa selvää että se on juuri oikea kurssi omaan tilanteeseesi.

Lumi
lumi | 30.1.2009 klo 19:44:03